چکیده:
اهداف و محتوای درس دینی از اساسیترین موضوعاتی است که بحث و تبادل نظر مستمر پیرامون آن از وظایف مجله رشد معارف اسلامی است،به همین جهت آشنایان دیرین به مسائل این درس و متخصصین معارف اسلامی آقایان دکتر غلامعلی حدادعادل،دکتر سید کاظم اکرمی،دکتر حسین غفاری و مهندس ابوطالبی در میزگردی پیرامون این مسائل به گفتگو نشستهاند. بخش اول این گفتگو دراین شماره پیش روی شماست.ان شاء الله این میزگرد شروع مبارکی برای بحثهای دامنهدار و پیوستهای باشد که اساتید و دبیران گرامی این درس پیگیر آن خواهند بود.
خلاصه ماشینی:
"دکتر غفاری:همان مطالبی که آقای دکتر حداد عادل فرمودند،پاسخ این سؤال است با این حال بنده هم دو توضیح کوتاه عرض میکنم،فکر (به تصویر صفحه مراجعه شود) میکنم به هر حال ما بازگشتمان به این خواهد شد که حالا در آموزش و پرورش تحت عنوان تعلیمات دینی چهچیزی را و به چه شیوهای تا چه حدی باید آموزش بدهیم،که این بحث برمیگردد به جنبه کاربردی و اجرایی موضوع،ولی یک نکتهای به ذهنم آمد که شاید نگرانی آقایان که چنین سؤالی را طرح کردند این است که از وجه سلبی قضیه سؤال کنیم که چرا این سؤال در ذهن آمده،گاهی اوقات ممکن است افراد بگویند که (به تصویر صفحه مراجعه شود) ما نقطه نظر چه کسانی را به عنوان تفسیر امور دینی در یک سطح کلان، نه در کتابی خاص،مورد بحث قرار دهیم؟ آیا باید تفسیری فلسفی از مسایل مختلف دین به دست دهیم یا تفسیری روائی یا تفسیر خاص دیگری؟یا وقتی به متخصصین خودمان و به کارشناسان خودمان میخواهیم منابعی را برای تألیف و تدوین آموزش دینی معرفی کنیم،به کدام دسته از منابع آنها را ارجاع دهیم؟یا احیانا در (به تصویر صفحه مراجعه شود) حتی مسایل فلسفی که گرایشهای مختلف وجود دارد،با آنها چگونه برخورد کنیم و کدام یک را منبع کار قرار دهیم؟ ممکن است عدهای خیلی علمزده و علم گرا باشند و مستنداتی برای خودشان در دین داشته باشند که برداشت خاصی از مسایل دینی دارند."