Skip to main content
فهرست مقالات

نقطه آغاز در تعلیم و تربیت دینی

نویسنده:

(7 صفحه - از 17 تا 23)

خلاصه ماشینی:

"بدین ترتیب حکمای اسلامی عقل را تحلیل به دو عقل یعنی 1-عقلنظری 2-عقل عملی نمودند و عقل عملی را نیز متکی به عقل نظریکردند و دراینصورت عقل نظری وظیفه تبیین حقیقت دین را به عهدهگرفت و مبنای عقل عملی نیز در عقل نظری مورد رسیدگی قرار گرفت وبدین ترتیب در تاریخ تفکر اسلامی رفته رفته اصل ایمان از مراتب و شؤونعقل قرار گرفت بطوریکه محقق لاهیجی در گوهر مراد می‌گوید:«وایمان در شرع عبارتست از کمال قوت نظری»(ص 32) لام و فلسفه ابن خلدون می‌گوید:«علم کلام،احتجاجات در عقاید ایمانی به وسیله (به تصویر صفحه مراجعه شود) &%02806MORG028G% ادله عقلی،ورد بدعت گزاران و منحرفین از اعتقادات سلف و اهل سنتاست»و به تعبیر دیگری که خود ابن خلدون ذکر می‌کند«علم کلام عقایدایمانی است که صحت آن از جانب شرع مسلم شده و دلیل عقلی بر آنمی‌آورند تا بحال بدعت نماند» اینکه گفته می‌شود در علم کلام عقاید دینی اثبات می‌شود و شبهاتمخالفین رفع می‌گردد بر این دلالت دارد که علم کلام زمانی پدید آمد کهنوعی شک و تردید در دلهای مسلمین بروز کرد و منشأ اختلاف نظر شدبطوریکه مسلمانانی که در زمان پیامبر می‌زیستند و آبشار وحی الهی از قلهوجود پیامبر(ص)بر آنها سرازیر بود صفایی را احساس می‌کردند که درآن چون و چرا وجهی نداشت."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.