خلاصه ماشینی:
"محمد باقر نجفزاده بارفروش (به تصویر صفحه مراجعه شود) *مطبوعات ایران مانند دیگر مطبوعات جهان،نخست در قلمرو موضوعهای سیاسی پدید آمد و سپس دامنه آن به موضوعهای اجتماعی گسترش و سرانجام به مقولههای طنز و فکاهی،علمی، تخصصی،زنان،کودکان و...
*آثار مطبوعاتی طنز آذریها و دیگر مناطق بیانگر این نکته است که شهرستانیها برخلاف اظهار نظر برخی از تهرانیها و پایتختنشینها و دگرگونیهای روزگار دور و غافل نبودهاند.
روزنامه امید در تبیین هدف نشریههای فکاهی و طنز مینویسد:«این نکته مورد توجه است که مندرجات جراید فکاهی ایران تا به حال تقریبا جدی بوده و با هرکس طرف بودند،ضدیت و با هرکس دوست بودند، جدا حمایت میکردند.
همچنین در این دایره فرهنگ، برای شناخت نام درست و اصلی هر واژه باید با بازی و سر هم کردن خود واژه و مراجعه به مطبوعات جدی و سیاسی وقت،مقصد را یافت.
ثناتور سناتور یعنی ثناخوان شاه و دار و دستهاش اخبار اخبار حزب خردم حزب مردم مجلس شوربای میلی مجلس شورای ملی وزارت آمرزش و ورپرش وزارت آموزش و پرورش مشدی هوپیدا مشهدی هویدا(نخستوزیر رژیم پهلوی) عنتر سادات انور سادات--رئیس جمهور مخلوع مصر کرسی خانه مجلس شورای ملی حزب اینارو ببین حزب ایران نوین قبرستانی دبستانی(اشارهای طنزآمیز به سه یار دبستانی) عصایی امیر عباس هویدا(نخست وزیر رژیم پهلوی) حزب رسواخیز حزب رستاخیز جیمی زرزر جیمی کارتر(از روسای جمهور آمریکا) محمد رضا پالانی محمد رضا پهلوی(آخرین شاه تاریخ ایران) (به تصویر صفحه مراجعه شود) *سمبلهای مطبوعاتی فکاهی حضور افراد و عناصری به عنوان سمبل یا گوینده و همه کارهء شخصیتی مطبوعات،ویژگی دیگر نشریههای فکاهی است که سرشار از نکتهای ظریف و طنز و انتقاد است."