چکیده:
ضرورت وجود تشکیلهای صنفی، در دنیای امروز بر هیچکس پوشیده نیست.تبلیغات نیز به عنوان یک حرفه و از همه مهمتر به عنوان یک صنعت فرهنگی و اقتصادی از این قاعده مستثنی نیست. قدمت تبلیغات در ایران چندان کمتر از قدمت انتشار روزنامه در ایران نیست چرا که در روزنامه وقایعاتفاقیه از ساختن ظرفهای چینی،بلورسازی و انواع پارچهها نام برده شده و مورد 2Lتشویق و تبلیغ گرفته است.در واقع روزنامه وقایعاتفاقیه،نخستین پیامرسان تبلیغات تجاری در ایران محسوب میشود. از آن زمان،یک قرن و اندی میگذرد و تبلیغات در این دورهء طولانی، حاکمیت یافتن عصر ارتباطات، اطلاعات و دانایی این صنعت فرهنگی را دستخوش تغییراتی عمیق در جهان کرده است.هرچند فاصلهء جایگاه کنونی صنعت تبلیغ در دنیا با آنچه در ایران این عنوان شناخته میشود،فاصلههایی گاه نجومی دارد،اما باید به این نکته نیز معترف بود که صنعت تبلیغات در ایران طی دورهء یاد شده رشد قابل توجهی داشته است. در کنار این رشد کمی و کیفی،جمعی از دستاندرکاران تبلیغات،نخستین تشکیل صنفی این صنعت را به نام انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی ایران پایهگذاری کردند. مجید دوخته چیزاده،رئیس این انجمن در گفتوگو با رسانه از وضعیت تبلیغات و چشمانداز آینده این صنعت سخن گفته است.
خلاصه ماشینی:
"محققان بازاریابی حتی آثار یک موضوع تبلیغی را پس از انتشار بررسی و ارزیابی میکنند که آیا نتایج مورد انتظار از آن حاصل شده است؟و آیا این تبلیغ براساس میزان بودجه مصرف شده و طول دورهء زمانی ارائه آن،نتیجهبخش بوده است؟ براساس این تحقیقات است که راهکارهای جدید پیشنهاد میشود تا در مراحل بعدی تبلیغ به آن توجه و براساس آن اقدام شود.
نکته دیگر این است که برخی از کالاها،کالاهای خارجی هستند و تبلیغشان در تلویزیون مدتهای زیادی با منع روبرو بوده است،البته اخیرا صحبتهای شده است تا تبلیغ برخی از کالاها با شرایط ویژه در تلویزیون مجاز باشد،یا اگر این کالاهای خارجی در روزنامهها تبلیغ میشد،هزینههای بسیار بالایی صرف آن میشد،نه اینکه اتوبوسها و یا تابلوهای شهری نسبت به آنها خیلی ارزانتر است،اما وقتی مقایسه میشود،مشتری ترجیح میدهد که از این ابزارها استفاده کند.
*ارزیابی شما از نقاط قوت و ضعف قوانین و مقررات حاکم بر صنعت تبلیغات در ایران چیست؟ -موضوع قوانین تبلیغات یک کار تخصصی و جدی است،انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی ایران از سال گذشته در کمیته حقوقی،پیشنویس قانون تبلیغات را که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده،مورد بررسی و نقد قرار داده است.
قرار است امسال یک کمیته دائمی با همکاری اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی برای تدوین قانون جامع تبلیغات با استفاده از نظرات حقوقدان و کارشناسان تشکیل شود."