چکیده:
تلویزیون،یکی از پرمخاطبترین وسایل ارتباط جمعی در دنیاست. سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل عدم وجود رقیب جدی در عرصهء ارتباطات تصویری کشور،به عنوان تنها وسیلهء موجود برای پخش تبلیغات تلویزیونی ایفای نقش میکند.امکان پخش پیام در تمامی سطح کشور و فراگیر بودن مخاطبان تلویزیون،بسیاری از صاحبان کالا و خدمات را برای تبلیغات و دستیابی به فروش بیشتر به خود جلب کرده است. از سوی دیگر تمام کسانی که به نوعی هزینهء تولید و پخش آگهی را متقبل میشوند،همواره خواهان دریافت اطلاعات دقیق نسبت به میزان تأثیر پیام خود بر مخاطبان هستند.اما متأسفانه شرکتهای تبلیغاتی که سازندگان اینگونه پیامها هستند اغلب، فاقد امکانات و تواناییهای لازم برای نظرسنجی و برآورد میزان تأثیر پیام خود بر مخاطبان هستند. مرکز تحقیقات،مطالعات و سنجش برنامهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی در کنار مطالعات خود پیرامون برنامههای مختلف صدا و سیما و تأثیر آن بر مخاطبان به ارزیابی پیامهای تبلیغاتی سیما بر مخاطبان نیز پرداخته است.اداره کل بازرگانی سیما برخی از 2Lاین یافتهها را طی بولتنی تحت عنوان «پیامگیران آگهیهای تبلیغاتی سیما(در شهر تهران)»سهشنبه 77/7/28 (شماره مسلسل:13.دوره 2،شماره 11)همراه با نامهای برای شرکتهای تبلیغاتی ارسال داشته است. در ادامه،برخی از یافتههای تحقیق موردنظر را میخوانید:
خلاصه ماشینی:
"امور سنجش مرکز تحقیقات صدا و سیما به منظور تعیین میزان توجه مخاطبان تهران به آگهیهای تبلیغاتی تلویزیون و همچنین دستیابی به نظر مخاطبان در مورد ساختار و میزان مطلوبیت آگهیهای پخش شده(بازرگانی و فرهنگی)اقدام به بررسی نظر مخاطبان تهران(نظرسنجی دورهای-هردو هفته یکبار)نموده است.
شبکهء یک:سریال پوآرو و برنامهء خانواده،هرکدام 21 درصد بیننده را به خود جذب کردهاند و توزیع سهم زمانی پخش آگهی قبل از این برنامهها تقریبا به یک اندازه بوده است.
گفتنی است توزیع سهم زمانی پخش آگهی قبل از بخشهای خبری این شبکه متناسب با میزان بیننده نبوده است به طوری که بخشهای خبری ساعت 12 و 41 به ترتیب 22 و 4 درصد بیننده داشتهاند اما نسبت سهم زمانی پخش آگهی قبل از خبر نیمروزی ساعت (41)5 درصد و قبل از خبر ساعت 22، تنها درصد بوده است."