خلاصه ماشینی:
"مصورسازی کتاب مرتضی اسدی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مصور کردن داستانهای ادبی،حماسی و تغزلی برای نمایش بهتر،فضای مطلب و فهم درست موضوع،از دیرباز مورد نظر تصویرگران متون ادب پارسی بوده و هست.
ختم میشود که باز میتوان همهء این گوناگونی در کتب را به دو شیوهء تصویرگری،یعنی تزئین کتب و یا تصویرسازی برای متن آنها تقسیم کرد و هریک از این دو شعبه،محتاج تخصص و تجربهای ویژه است.
در زمینهء مصور کردن همین مطالب گوناگون،وقتی به حیطهء روزنامهنگاری وارد شویم،باز هم فضا و روال کار فرق میکند این همان تفاوتی است که در شیوه و سطح توقع نوشتن مطالب برای کتاب یا مقالات نشریات معمول،وجود دارد.
از اینروست که نقاشی،همراه با تحول سخنوری، پیشرفت کرد و سرانجام در زمانی که ادبیات کلاسیک فارسی،غنا و تنوع و عمق محتوای خود را از دست داد، هنر نقاشی نیز از مسیر پیشین خود منحرف شد.
اگر از این زاویه نگاه کنیم،مشابهتی را بین هنر کتابآرایی آن روزگار و هنر گرافیک امروزی،باز میشناسیم و میدانیم که اساس هنر گرافیک،بر تلفیق و (به تصویر صفحه مراجعه شود) ترکیب دو عنصر نگارش(زبان نوشتاری)و نگاره(زبان تصویری)مبتنی است.
ادبیات و کتاب خطی-که وسیلهای برای گسترش سخنوری بود-هنر کلام و نگارش،تزیین (به تصویر صفحه مراجعه شود)کتاب و مصورسازی طی قرنهای متمادی،هیچگاه از تول و توسعهء دایمی،باز نیستاده است.
در این پیوند تردیدی نیست، اما نباید فراموش کرد که ادبیات کلاسیک فارسی و نقاشی کتاب،پدیدهای است مربوط به عصری متفاوت که بنابر خواستها و اهداف خاص خود پیشرفت کرده است."