چکیده:
استفاده شده است. یافتهها نشان داد که کیفیت برنامهی درسی رشتهی آموزش بزرگسالان،با توجه به عناصر نهگانهی برنامهی درسی در سطح متوسط است.دانشجویان و مدرسان پیشنهاد حذف بعضی دروس و افزایش دروس جدید دیگر مرتبط با رشتهی تحصیلی آموزش بزرگسالان را دادند که در متن به تفصیل به آنها اشاره شده است.همچنین رضایت مطلوب از سوی سازمانهای استخدامکنندهی فارغ التحصیلان و خود دانشآموختگان در زمینهی برنامههای آموزش بزرگسالان وجود دارد.براساس دادههای جمعآووریشده،فارغ التحصیلان آموزش بزرگسالان از لحاظ دانش و نگرش در وضعیت بسیار خوبی هستند؛اما از نظر مهارت و تواناییهای عملی،با مشکلاتی مواجهاند.هدف اصلی از انجام دادن این تحقیق،ارزشیابی کیفیت درونی و بیرونی برنامه های درسی رشتهی آموزش بزرگسالان بوده است.از بعد درونی،کیفیت برنامهی درسی رشتهی آموزش بزرگسالان،با توجه به عناصر نهگانهی فرانسیس کلاین مورد بررسی قرار گرفته است.از بعد بیرونی نیز اینکه برنامهی درسی آموزش بزرگسالان بوده تا چه اندازه پاسخگوی نیازهای مشتریان است،مورد توجه بوده است. برای دستیابی به هدف پژوهشی،دو سؤال مطرح شد: 1.میزان مطلوبیت برنامهی درسی رشتهی آموزش بزرگسالان،با توجه به عناصر نهگانهی برنامهی درسی چهقدر است؟ 2.رشتهی آموزش بزرگسالان تا چه اندازه پاسخگوی نیازهای مشتریان(سازمانها و نهادها)است؟ این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی-پیمایشی است.برای جمعآوری اطلاعات از ابزار اندازهگیری پرسشنامه استفاده شده است.جامعهی آماری پژوهش شامل موارد زیر است: *دانشآموختگان و دانشجویان رشتهی آموزش بزرگسالان تدریس کردهاند. *مدیران سازمانهایی که دانشآموختگان رشتهی آموزش بزرگسالان در آنها مشغول فعالیت بودهاند. *دانشجویان رشتهی کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان در سال 1384. برای انتخاب نمونه آماری،از جدول مورگان استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامهای از روشهای آماری فراوانی،درصد،درصد تراکمی،میانه،میانگین وزنی،انحراف
The main purpose of this study was to assess both internal and external qualities of adult education curriculum in universities. The internal quality of adult education curriculum was examined, using the nine-factor model proposed by Frances Klein. The external quality was evaluated by the extent to which the needs of the clients were satisfied by the curriculum. Two main research questions were addressed: 1) How satisfactory were the adult education curriculum based on the nine-factor model? 2) How well did the adult education curriculum fulfill the needs of the clients (organizations and institutions)?This was a descriptive survey research. The data was collected using a questionnaire. The target population included the following: 1) graduates and students of adult education curriculum at Shahid Beheshti University 1373- 1382; 2) lecturers of adult education curriculum; 3) managers of organizations that employed the graduates of adult education courses; and 4) postgraduate students who studied adult education in 1384. A random sample was selected based on the size suggested by Morganís table.The data collected was analyzed using appropriate parametric and nonparametric statistical methods. Results indicate that the quality of adult education courses was about average based on the nine factor model. Students and lecturers suggested replacing some subjects with new ones that would be more relevant to the curriculum. Further, the quality of the curriculum was found satisfactory by both employers and graduates. Findings also indicate that the graduates were of satisfactory level in terms of knowledge and attitude whereas they were found of little practical competence and skills.
خلاصه ماشینی:
الگوی هدف-محور اسپکتر،که در آن هدفهای از پیشن تعیینشده برنامه با محصولات و بروندادها با استفاده از روشهای گوناگون جمعآوری دادههای کمی و کیفی مقایسه میشوند (Spector,1999) و الگوی مشارکتی1نیکولز که در آن شرکای اصلی برنامه(دانشجویان،دانشآموختگان،کارفرمایان، مدیران و مدرسان)میزان تحقق اهداف مورد انتظار را از برنامه مورد داوری قرار میدهند و در خصوص کیفیت برنامهی درسی قضاوت و داوری میکنند، (Nikoles,2001) قابل ذکر است.
جامعهی آماری مورد مطالعه در این پژوهش را گروههای زیر تشکیل دادند: *دانشآموختگان رشتهی آموزش بزرگسالان که از سال 5731 تا مهرماه سال 3831 فارغ التحصیل شده و مشغول فعالیت در سازمانهای گوناگون بودند و عدهی آنها 06 نفر بود.
جدول 6 نشاندهندهی سطح کیفی رشتهی آموزش بزرگسالان از دیدگاه دانشجویان و دانشآموختگان به تفکیک هریک از دروس مورد تدریس در این رشته است.
بررسی سطح کیفیت بیرونی برنامههای درسی رشتهی آموزش بزرگسالان جدول 01:ارزشیابی سطح کیفیت بیرونی برحسب سطوح دانش،مهارت و نگرش از نظر مدیران و دانشآموختگان (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 01 نشاندهندهی نتایج آماری به دستآمده از محاسبهی میانگین وزنی برای متغیرهای «دانش»،«مهارت»و«نگرش»است که دانشآموختگان و مدیران به آن پاسخ دادهاند.
بدینگونه در مورد اولین سؤال اصلی پژوهش میتوان گفت که کیفیت برنامهی درسی رشتهی آموزش بزرگسالان با توجه به عناصر نهگانهی برنامهی درسی،در سطح متوسط قرار دارد.