Skip to main content
فهرست مقالات

مسیحیت و ایلخانان؛ تلاش برای انهدام اسلام از هلاکو تا غازان

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (20 صفحه - از 107 تا 126)

ظهور مغولان در شرق و استمرار جنگ‌های صلیبی در غرب جهان اسلام زمینه را برای‌ فعالیت اقلیت‌های مذهبی فراهم آورد.مسیحیان،به عنوان یک اقلیت قابل توجه در قلمرو جغرافیایی ایران و پیوند آنان با سرزمین‌های ارمنستان و گرجستان،اهمیت ویژه‌ای پیدا کردند. بررسی چگونگی روابط مسیجیان وایلخانان،از یک سو،و سیاست‌های حکومت‌های مسیحی‌ گرجستان و ارمنستان،از دیگر سو،نگارنده را بر آن داشت تا با تفحص در این روابط به‌ بررسی بیشتری پیرامون اهمیت اقلیت مذهبی مسیحی در تایرخ ایران عصر غول بپردازد.این‌ مقاله روابط ایلخانان و مسیحیان(از هلاکو تا آغاز عصر غازان)و سیاست‌های مذهبی ایلخانان‌ در قبال اقلیت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد؛که نشان می‌دهد هلاکو با مسیحیان روابط دوستانه‌تری داشته و از آنان در پیشبرد مقاصد خود بهره می‌برده است و همچنین سایر ایلخانان‌ نیز،به تناسب توانایی خود،در روابط خویش با خارج از ایران،همواره مسیحیان را مدنظر داشته‌اند.

خلاصه ماشینی:

"1آذربایجان و کردستان دو ایالتی بودند که‌ جمعیت‌های ارمنی و گرجی نسطوری و یعقوبی-هر دو-در آن‌ها سکونت داشتند اما، در شرق،تنها مسیحیان نسطوری وجود داشتند(میلونه،ص 16-06)؛از این رو، تعدد فرقه‌های مسیحی غرب برای مغولان از اهمیت بیشتری برخوردار بود. راهبان مغولی قویبلای(رابان صومه و ماریهبالاها)،که هدف آنان جلب اطمینان‌ جهان صلیبی علیه مقاومت شامات و مصر بود،به علت جنگ‌های کردستان-که بین‌ سلطان جلال الدین خوارزمشاه و حکم محلی جریان داشت-نتوانستند خود را به‌ اورشلیم و از آنجا به اروپا برساننند؛از این رو،در ایران متوقف شدند ویکی از آنان،به‌ نام مارک یا مارکوس،به ریاست تمام مسیحیان نسطوری شرق(از چین تا فلسطین و مغرب و سیبری و سیلان)برگزیده شد و بر وی نام ماریهبالاها(به معنی خداداد)گذاشته‌ شد و راهب دیگر(رابان صومه)به سفارت رهبر نسطوریان شرق و ایلخانان ایران نزد پاپ و شاهان بیزانس،فرانسه و انگلستان برگزیده شد. بایدو حسن نیت و عطوفت‌ سرشاری نسبت به عیسویان ابراز می‌داشت و در مجلس و محضر شاهزاده خانم یونانی‌ (زوجهء آباقا خان)نسبت به مسیحیان حسن عقیدتی کسب نموده بود و به آنان اجازه داد که کلیساهایی در قلمرو سلطنت او بسازند و ناقوس‌ها را به صدا در آورند و حتی به آنان‌ می‌گفت که وی نیز به دین مسیح(ع)در آمده و صلیبی به گردن خود می‌آویخت‌ (گروسه،ص 71-616)؛اگر چه برای خوشایند مسلمین پسرش را به نماز می‌فرستاد. ارمنستان و گرجستان نیز با در پیش گرفتن سیاست‌های خصمانه‌ای علیه جهان اسلام،با ایلخانان مغول در تهاجم به‌ سرزمین‌های اسلامی همراهی زیادی نشان دادند اما،زمانی که برخی از سرداران مغول- نظیر امیر نوروز-به اسلام گرویدند و زمینه‌های اسلام آوردن غازان را مهیا کردند، سیاست مذهبی مغولان ایران تغییر کرد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.