خلاصه ماشینی:
"علاوهبراین،نتایج این مطالعات یک پشتوانه نظری پذیرفتنی و مبتنی بر ویژگیهای محیطی و قانونی حاکم بر فعالیتهای نهادهای بخش عمومی ایران را برای مرجع تدوین فراهم میکند که روشهای تدوین چارچوب نظری و استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی نهادهای بزرگ بخش عمومی تحت تاثیر تفکر حاکم بر اعضای تشکیلدهنده هیئت استانداردهای حسابداری هزینه و زمان تخصیص یافتنی قرار میگیرد میتواند در جهت متقاعد نمودن نهادهای استفادهکننده به عنوان مبانی نتیجهگیری نیز به کار رود.
نگارنده اعتقاد دارد که تدوین مبانی نظری گزارشگری مالی مناسب برای نهادهای بزرگ بخش عمومی ایران، مستلزم طی مراحل چهارگانه مستقل لیکن مرتبط با یکدیگر به شرح زیر خواهد بود: الف-انجام یک مطالعه تطبیقی نظری از طریق بررسی چارچوبهای نظری و استانداردهای مصوب مراجع رسمی تدوین استاندارد ملی و بینالمللی با هدف شناسایی عوامل کلیدی تشکیلدهنده و تاثیرگذار از یکسو و مطالعه نظرات حامیان و مخالفان صاحبنظر در حسابداری و گزارشگری نهادهای بخش عمومی کشور تدوینکننده استاندارد از دیگر سو و مقایسه،جمعبندی و معرفی عوامل کلیدی که از پشتوانه نظری و منطقی کافی حاصل از مطالعه برخوردار است.
بههمین دلیل قبل از هرگونه اقدام اساسی در مورد تدوین مبانی نظری گزارشگری مالی برای نهادهای بخش عمومی، ابتدا باید مطالعهای در این زمینه صورت گیرد که آیا نبود یک نظام حسابداری و گزارشگری مالی با هدف ایفا و ارزیابی مسئولیت پاسخگویی برای پاسخگویان و نمایندگان قانونی پاسخخواهان،دغدغه خاص و چالشی بحثانگیز ایجاد نموده است؟آیا انجمنهای حرفهای و تخصصی حسابداری کشور همچون همتایان خود در سایر کشورها که یکی از محرکهای تحول بنیادین در نظامهای حسابداری این قبیل کشورها محسوب میشوند، در این مورد احساس مسئولیت کردهاند؟ میزان مشارکت،چالشها و دغدغه این قبیل نهادهای مدنی تخصصی و حرفهای در نقد نظری و حرفهای نظام حسابدرای و گزارشگری مالی نهادهای بزرگ بخش عمومی نظیر دولت،شهرداریها و سایر نهادهای عمومی که منجر به احساس نیاز به ایجاد تحول در گزارشگری مالی این نهادها گردد چقدر بوده است تا زمینه لازم را برای تدوین چارچوب نظری و استانداردهای حسابداری نهادهای یاد شده فراهم کند."