خلاصه ماشینی:
"به طور کلی آمایش الکترونیک در بانکداری اسلامیرا میتوان طی مراحل زیر مورد تأکید و مطالعه قرار داد: -وجود حجم قابل قبول نهادها و مبادلاتاسلامی به نظر میرسد اولین مؤسسه مالی-فرهنگی اسلامیدر جهان اسلام،در سال 1317(1938 م)تحت عنوان«صندوق سرمایهگذاری اثنی عشری»در تهران با توصیهمرحوم آیت الله شاهآبادی و به سرپرستی محمد حشمتیمولایی و معاونت جعفر همت تشکیل گردید.
این عوامل را به ترتیب میتوان تحت عنوان«متغیرهایکیفی»و«ساختار اعتدالی»مورد بحث قرار داد: لف:متغیرهای کیفی در صورتی که ضریب فزاینده پولی را در وضعیتانتشار پول الکترونیک و شرایط بانکداری اسلامی در نظربگیریم،ب(7)(به تصویر صفحه مراجعه شود)در رابطه(7)، Dj,Di سپردههای بانکی است کهبه ترتیب براساس متغیرهای کمی و کیفی جذبمیشود، rD سپرده قانونی هریک از سپردهها و ti?
-وحدت رویه فقهی نسبت به تنوع عملیات فناوری الکترونیک در صورتی میتواند در مؤسساتمالی و بانکهای اسلامی توسعه مطلوبی داشته باشد کهاولا استانداردهای عملیاتی آن برای کارکنان این مؤسساتبه خوبی قابل فهم و استفاده بوده و دیوانسالاری دولتیحاکم بر سیستم بانکی در جهان اسلام،کمتر بتواند تحتتأثیر گرایشهای سیاسی در ماهیت استاندارهای خاصبانکداری اسلامی و قدرت رقابتپذیری آن اختلال ایجادکرده و آن را در پرده ابهام قرار دهد.
برای مثال،اگر فرض کنیم،نماد TD (14)،بهعنوان یک نوع عملیات بانکی استاندارد شده با مفهومسپردههای قرضالحسنه جاری و نماد SD (15)بامفهوم سپردههای قرضالحسنه پسانداز در تمامیبانکهای اسلامی مورد پذیرش قرار دارد،در این صورتهمچنان میتوان با توجه به شباهت ظاهری این نماد بانمادهای بانکداری متعارف،کاربرد آن را در بانکداریجهانی الکترونیک حفظ کرد."