Skip to main content
فهرست مقالات

ظهور تجدیدنظر طلبی

نویسنده:

(6 صفحه - از 26 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : ـــ، دینی، سکولار، جریان، سکولاریسم، فقه، نظری، اجتماعی، عقل، نخبگان

خلاصه ماشینی:

"حامد الگار ـــ محقق و نویسنده امریکایی ـــ در این‌باره می‌نویسد: «اخباریون بر آن بودند که در زمان غیبت امام (معصوم) هیچ عاملی مجاز نخواهد بود که برای فتوا دادن در مورد یک مساله مشخص، خودش اجتهاد کند و اصول فقهی را بنا به اجتهاد خود در مورد یک مساله یا موضوع خاص به کار بندد، بلکه هر عالمی فقط باید محدث یعنی اهل تتبع حدیث باشد و هیچ‌گونه صلاحیت مشروعی فراتر از این ندارد. از آنجا که جریان اخباری افراطی (حداکثری) اولا پس از شکست علمی و عملی در قرن دوازدهم هجری اعتبار و نفوذ خود را در جامعه ایران از دست داد و ثانیا با عقل، مباحث عقلی و علوم عقلی نیز چندان سرسازگاری نداشت، لذا ضرورتی برای پرداختن به مبانی نظری آن احساس نمی‌شود. (10) این جریان فقهی ـــ که هم‌اکنون نیز بر عموم حوزه‌های علمیه شیعه در ایران و عراق مسلط است ـــ بر خلاف اخباریون به اجتهاد و تفکر عقلی در فقه معتقد است و عقل را یکی از منابع فقه و شرع می‌داند و توجه به مقتضیات زمان و مکان را جزو ذاتی دین و فقه می‌شمرد و به اسلام فقاهتی و اجتهادی اعتقاد دارد و نوگرایی و پویایی را در درون ذات دین جست‌وجو می‌کند. 3. جریان اصولی، خدامحور است یعنی ذات باری تعالی را در راس همه حقیقت‌ها و همه ارزش‌های فردی و اجتماعی می‌داند و محور بودن انسان را پس از خداوند به رسمیت می‌شناسد؛ در حالی که تفکر سکولار، انسان‌محور است؛ یعنی انسان را محور همه ارزش‌ها و حقیقت‌ها می‌داند و تمام حقایق جهان، از جمله خدا و دین را ـــ اگر به رسمیت بشناسد ـــ در ذیل حقیقت وجود انسان و نفع و ارزش او می‌داند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.