Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت بحران در مؤسسات فرهنگی

نویسنده:

(3 صفحه - از 83 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : بحران، مدیران، مدیریت بحران، مدیریت بحران در موسسات فرهنگی، مدیریت، کارکنان، سازمان، مدیریت استراتژیک، محیط عملیاتی سازمان و بحران، علائم بحران در محیط عملیات

خلاصه ماشینی:

"علاوه بر آن که شواهد بسیاری در دست می‌باشد که نشان می‌دهد جوامع امروز، برخلاف گذشته، به‌حدی از پیچیدگی در ساختارها، نهادها و روابط درونی و بیرونی رسیده‌اند که درک جامع و نزدیک‌به‌واقع از این جوامع و فرایندهای حاکم بر آنها را در سطحی بسیار فراتر از توانایی مسئولان مربوطه قرار داده و حتی حجم و پیچیدگی بعضی از موسسات به‌تنهایی به اندازه یک کشور مدیران را درگیر خود می‌کند[2] و این خود از سویی زمینه‌ساز بحران خواهد بود‌. پرسش‌های اصلی این گفتار باتوجه به توضیحات فوق آن است که: 1ـ بحران چیست و چگونه ایجاد و شناسایی می‌شود‌؟ 2ـ چگونه می‌توان از بروز بحران جلوگیری نمود‌؟ 3ـ در مواقع ظهور بحران چه باید کرد‌‌؟ 1ـ بحران چیست و چگونه ایجاد می شود هر واقعه‌ای که باعث شود یک موسسه از نظم تعریف‌شده خود خارج شده و منافع آشکار و پنهان آن ـ اعم از مادی و معنوی ـ به مخاطره افتد، بحران (crisis) نامیده می‌شود و اعم از آن‌که این موسسه بحران‌زده کوچک، بزرگ، دولتی و یا خصوصی باشد، از الگوی ایمن‌سازی خاصی برای رهایی از بحران پیروی خواهد کرد. این علامتها به سه دسته علائم درون‌سازمانی‌، محیط عملیات در خارج سازمان و نیز علائم برون‌سازمانی تقسیم می‌شود‌ که هر‌کدام به‌تنهایی می‌تواند در یک موسسه ایجاد بحران کند و گمان‌زنی مدیران نسبت به احتمال وقوع موارد مزبور و یا حتی وقوع درصد جزئی‌، می‌تواند علامتی هشداردهنده قلمداد شود‌. مهمترین وظیفه گروه، تهیه نقشه‌ای است که بر اساس روش‌شناسی علمی، راههای احتمالی ظهور بحران را مشخص کند و در این مسیر نباید احتمال تاثیرپذیری موسسه از بحرانهای خنثی شده در گذشته مورد غفلت قرار گیرد؛ چراکه برخی بحرانها به‌ظاهر خنثی می‌شوند اما می‌توانند دوباره دردسرساز باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.