Skip to main content
فهرست مقالات

سنت متجدد

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"»[33] زمانی‌که دوم خردادیها بایدها و نبایدها را از دین جدا کرده و در اختیار مدرنیته قرار می‌دهند، آشکار است که در دست مدرنیته اسیر شده و تلاش آنان برای رهایی راه به جایی نخواهد برد و صرفا تامین‌ منافع کشورهای غربی سرچشمه صدور چنین عبارات و نظریه‌هایی خواهد بود؛ زیرا بدون‌شک جنبش اصلاح‌طلبی و آزادی‌خواهی و نظام مدنی ایران اگر با نگاهی بومی نگریسته نشود، بیشتر منافع آن به سود غرب مصادره خواهد شد؛ زیرا با بیان دیدگاههای دوم‌خردادی در مقابله با سنت و تجدد روشن می‌شود که مراد ایشان از آزادی، آزادی در یک فضای دمکراتیک غربی می‌باشد و اصولا مفهوم ضدغربی‌بودن برای آنان مطرح نیست. این موضع علاوه‌براین‌که با دیگر ادعاهای آنان ــ نوگرایی ــ همخوانی ندارد، مقایسه‌ای مع‌الفارق و خبط فکری عظیمی است که همین مبنای ناصحیح، دیگر اشتباهات را به دنبال آورده است، توضیح مطلب آن‌که، تمامی تلاشهای عالمان دینی در مشروطیت، متعلق به زمان کوتاهی دست آنان از حکومت دینی بود و بنابراین آنها به آزادی‌خواهی، نظام مدنی، مشروطه و قدر مقدور اکتفا کردند[44] و چون امکان دفع استبداد جز با تمسک به شعارهایی همچون آزادی‌خواهی، مشروطه‌خواهی و امثال آن میسر نبود و قدر مقدور همین بود، علمای آزادی‌خواه و نوگرا به این مقولات تمسک می‌جستند، و اگر آنچه پس از انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاد ــ یعنی شکل‌گیری یک حکومت دینی ــ برای آنها هم ممکن می‌بود، کعبه آمال و رویاهای آنان تحقق می‌یافت و بدون‌شک، مباحث جامعه مدنی و نظام مدنی و آزادی‌خواهی متناسب با حکومت دینی از سوی آنان مورد شرح و تفصیل قرار می‌گرفت و حفظ چنین نظامی را از اوجب واجبات دانسته و از نماز هم واجبتر اعلام می‌کردند؛ همانگونه‌که امام‌خمینی(ره) چنین تصریحاتی را در تاریخ از خود به یادگار گذاشت."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.