خلاصه ماشینی:
"این مفهوم از نظر وی نوعی نظریه فلسفی و شناختشناسی است که روش عام تفسیر همه متون را بیان میکند و هدف آن تلاش برای تغییر ساختار شناخت و کشف زوایای پنهان حاکم بر جهان و طبیعت انسانی است.
در بررسی تحول مفهوم دولت نیز منظور این نیست که دولت بهطورکلی و اساسی متحول شده است، بلکه صرفا باید گفت معنای دولت دگرگون شده و تحول پیدا کرده است و این درک جز از طریق شکستن مفهوم دولت در متن تاریخ زندگی انسان میسر نیست.
برای فهم تحول مفاهیم در حوزه اندیشه سیاسی میتوان به سه رویکرد اشاره نمود:[29] الفــ نگاه به اندیشههای پیشین: این نگرش مطالعه طبیعی اندیشه را امری مطلوب و بجا دانسته و معتقد است اندیشه هر اندیشمندی به اندیشه پیشینیان اندیشهگر او ارتباط دارد، اما مطالعه صرف این افکار چندان فایدهای نخواهد داشت.
5 [4]ــ رک: عباس ملکی، «تاثیر عامل زمان بر تبدیل واژه به مفهوم» و سیدعلی قادری، «چرا و چگونه مفاهیم متحول میشوند» از مجموعه مقالات اولین سمینار بررسی تحول مفاهیم به اهتمام سیدعلی قادری، تهران، دفتر مطالعات و تحقیقات سیاسی و بینالمللی، 1370، صص20ــ17 و 16ــ1 [5]ــ محمد توحیدفام، همان، صص20ــ19 [6]ــ همان، صص42ــ20 [7]ــ علیاصغر کاظمی، همان، ص287 [8]ــ رک: دیوید کوزنز هوی، حلقه انتقادی، ترجمه: مراد فرهادپور، تهران، انتشارات گیل با همکاری انتشارات روشنگران، 1371، صص14ــ12 [9]ــ همان، صص22ــ16؛ نیز میتوان مقایسه نمود با: بابک احمدی، ساختار و تاویل متن، تهران، نشر مرکز، چاپ ششم، 1382، صص539ــ530 [10]ــ رابرت هولاب، یورگن هابرماس نقد در حوزه عمومی، ترجمه: حسین بشیریه، تهران، نشر نی، چاپ سوم، 1383، صص93ــ84؛ مقایسه کنید با: بابک احمدی، همان، صص589ــ570 [11] - See: Hans Georg Gadamer, Truth and method, London, Routhedge, 1981, pp."