خلاصه ماشینی:
"بهرام طوسی سخنی در کلیات شیوۀ ارزشیابی و آزمون در زبان انگلیسی مقدمه موضوع تهیۀ آزمون و شیوه ارزشیابی زبان انگلیسی از مباحثی است که وجود کتابها،مقالات و منابع فراوان در زبان اصلی،نشان میدهد که از مدتها قبل به صورت جامع بررسی شده و تدوین یافته است؛با وجود این به طور مداوم مقالات و کتابهایی جدید حاوی نتیجۀ تجربیات افراد صاحبنظر در مورد آن چاپ و منتشر میشود و با آنکه اصول اولیۀ آن (عمدۀ آنچه در این مقاله مطرح شده است)از نظر اغلب نویسندگان و اهل فن یکی میباشد،اما برای نحوۀ ارائه و تقسیمات موارد گوناگون و انتخاب و ارتباط آزمونهای مختلف با روشهای تدریس متفاوت پیشنهادهای تازهای ارائه میشود.
اصولا این نوع ارزشیابی در زبان خارجی و بسیاری از دروس دیگر کافی به مقصود نیست،زیرا کار ارزشیابی باید از اولین ساعات درس شروع و تا اعلام نتیجه نهایی دوره ادامه یابد،لذا لازم است نتیجۀ کار محصل طی آزمونهای گوناگون و مرحله به مرحله در طول دورۀ تحصیلی و حتما به چند طریق متفاوت(تشریحی،چندگزینهای، شفاهی و امتحانات کتبی چند دقیقهای3و مشابه آن)و معدلگیری میان این آزمونها ارزیابی و اعلام شود.
هدف آزمون،مطالب مورد آزمایش و سطح امتحان مشخص بوده و همچنین معیارهای تعیین میزان نمرات نیز روشن میباشد،لذا در چنین شرایطی مدرس با توجه به شرایط بالا و اینکه ارزشیابیهای مکرر را خود انجام میدهد،میبایستی به طور منطقی سطح امتحان را یکنواخت و در حد مطلوب نگه داشته و نمرۀ نهایی کلاس یا دوره را براساس معدل نمرات آزمونهای مکرر معلوم نماید14."