Skip to main content
فهرست مقالات

لزوم بازنگری در نظام ثبتی و اهمیت کاربرد رایانه در دفاتر اسناد رسمی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : رایانه، کاربرد رایانه در دفاتر اسناد، ثبت، دفاتر اسناد رسمی، اطلاعات، اسناد، سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، اهمیت کاربرد رایانه در دفاتر، دیسکت، سردفتر دفتر اسناد رسمی

خلاصه ماشینی:

"آیا زمان آن فرا نرسیده است که دفاتر جاری ثبت نیز جای خود را به رایانه و تجهیزات جانبی آن بدهند؟ با کمی برنامه‌ریزی و بررسی کارشناسانه می‌توان دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی سراسر کشور را به رایانه مجهز کرد و نمونه‌هایی از اسناد را که به‌ تایید سازمان رسیده،با رعایت اختصار و ایجاز و حتی تغییر و تحول در شکل و محتوا و ساختار بسیاری از اسناد متداول به منظور متحد الشکل نمودن و اتخاذ رویه‌ واحد با هماهنگی سایر مراجع مرتبط با سازمان،به صورت دیسکت درآورد و در فایلهای مورد نظر،طبق برنامه وارد یارانه نمود و در واقع تنظیم اسناد،فقط با جایگزینی مشخصات-همان‌گونه که در حال حاضر در دفاتر مجهز به رایانه معمول‌ است-ابتدا سند تنظیم شده را به تعداد مورد نیاز چاپ نمود(پرینت گرفت)تا متعاملین در فرصت کافی آن را مطالعه و چنانچه خواهان تغییرات یا اصلاحاتی در مفاد آن باشند به اطلاع سردفتر برسانند تا با اصلاح سند،مجددا سند اصلاح شده‌ چاپ شود و پس از رفع هرگونه ابهام و اشکال و اطمینان از صحت سند در حضور سردفتر امضا نمایند و پس از امضای سند،با فشار کلید ثبت یا ذخیره‌سازی‌ (Save) در رایانه،همان عمل ثبت در دفتر صورت پذیرد مراحل بعدی آن ضبط اطلاعات‌ روزانه اسناد بر روی دیسکت یا سی دی و ارسال روزانه یا هفتگی آنها-به تناسب- به ادارات ثبت محل و سپس ثبت استان و در نهایت ارسال تمامی اطلاعات مربوط به اسناد به سازمان ثبت و نگهداری دیسکتهای ارسالی در محفظه‌ای امن و مطمئن‌ به عنوان بانک اطلاعات اسناد است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.