خلاصه ماشینی:
"با افزایش دسترسی مشتریان به اطلاعات محصول،خدمات و کالاهای اطلاعاتی که بر روی اینترنت نقلوانتقال مییابند واسطهگریهای سنتی کسب و کار از میان رفته و روشهای جدیدی برای ایجاد ارزش-از طریق برقراری رابطه بین خریداران و فروشندگان موجود در بازار،نوآوری در ساز و کارهای بازار و مبادلات اقتصادی-به وجود میآید.
این شبکهها ممکن است به اشکال گوناگونی نظیر اتحادهای راهبردی، سرمایهگذاریهای مشترک،مشارکت بلندمدت عرضهکننده- خریدار و سایر ارتباطات و جود داشته باشند؛مهمترین سوالاتی که صاحبنظران شبکههای راهبردی به دنبال پاسخ به آن هستند عبارتاند از:1-چرا و چگونه شبکههای راهبردی بنگاهها شکل میگیرند؟2-چه روابط متقابلی وجود دارد که به بنگاهها اجازه میدهد تا در بازار رقابت نمایند؟3-ارزش در شبکه چگونه بوجود میآید؟4-چگونه روابط و موقعیتهای متمایز بنگاهها بر عملکرد آنها اثر میگذارد؟ به طور سنتی،صاحبنظران شبکه که دارای پیشینه نظریه سازمان و جامعهشناسی هستند،به دنبال ساختار مورد نیاز شبکه برای ایجاد ارزش هستند.
این تعریف از الگوی کسب و کار با اهمیت کارایی تعاملات(که در نظریه صرفهجویی در هزینه مبادلات بر آن تاکید شده)،نوآوری در محتوا،ساختار، و مدیریت تعاملات(نوآوری شومپیتری)،مکمل بودن منابع و توانمندیها (نظریه مبتنی بر منابع بنگاهها)و آثار شبکه(مستتر در شبکههای راهبردی)سازگار است.
دیدگاه الگوی کسب و کار برای ایجاد ارزش در بازارهای مجازی به دنبال پاسخ به این سئوالات است:1-از دیدگاه الگوی کسب و کار، مشارکتکنندگان در یک تعامل چگونه تعاملات خود را انجام میدهند؟2- در فرایندهای تعاملات،ارزش چگونه به وجود میآید؟ با توجه به شالوده نظری الگوی کسب و کار-چارچوب زنجیره ارزش، نظریه نوآوری شومپیتر،دیدگاه مبتنی بر منابع بنگاه،نظریه شبکه راهبردی، و دیدگاه تعامل-اکنون میتوانیم با استفاده از الگوی کسب و کار،تعریفی از ارزش ارائه کنیم."