Skip to main content
فهرست مقالات

اندازه گیری کمی تأثیر فقر و افسردگی مادران بر رشد شناختی و حرکتی کودکان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 149 تا 168)

کلیدواژه ها :

فقر ،کودک ،افسردگی مادران ،رشد شناختی ،رشد حرکتی

کلید واژه های ماشینی : آزمون سرندسازی رشدی دنور ، افسردگی ، کودکان ، تأثیر فقر و افسردگی مادران ، فقر ، افسردگی مادران بر رشد شناختی ، فقیر ، رشد ، افسردگی مادران ، کودکان خانواده‌های فقیر عملکرد

پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که کودکان خانواده‌های فقیر عملکرد شناختی ضعیف‌تری دارند. بر این اساس پژوهش حاضر رابطة بین تأثیرات فقر بر کودکان را از طریق یکی از متغیرهای همبستة یعنی افسردگی مادران بررسی می‌کند. 1426 مادر در دورة پس از زایمان در 1380و سه سال بعد در 1383 به ابزارهای پژوهش ـ شامل آزمون سرندسازی رشدی دنور و مرکز مطالعات جمعیت شناختی (مقیاس افسردگی) ـ در یک مطالعه طولی پاسخ دادند. نتایج نشان داد که افسردگی مادران و فقر، رشد کودکان (به خصوص رشد شناختی آنان) را در معرض خطر قرار می‌دهند.

خلاصه ماشینی:

"سطوح بالاتر افسردگی در بین زنان فقیر به‌خصوص از این نظر باید مورد توجه قرار گیرد که افسردگی دارای تبعاتی است که نه فقط بر مادر، بلکه همچنین بر کودکان تحمیل می‌شود و برای آن‌ها مشکلات و دشواری‌هایی در رشد شناختی و حرکتی به همراه می‌آورد (Cogil, Caplan, Alexandra, Robson, Kumar, 1986; Lyons-Ruth, Connell, Gronebaum, Botein, 1990; Murry, 1992; Murray, Fiori-Cowley, Hooper, Cooper, 1996). جدول4: مقایسه افراد فقیر و غیرفقیر در رشد حرکتی در آزمون سرندسازی رشدی دنور سؤال بارعاملی در پژوهش عریضی بارعاملی درپژوهش حاضر درصد موافقت با سؤال معنی‌دار افراد فقیر افراد غیرفقیر تعداد درصد تعداد درصد می‌تواند بدون کمک دیگران لباس‌های خودارا بپوشد (به‌جز بستن ‌بندکفش و دکمه‌های پشت لباس) 52/0 56/0 569 91/79 382 81/61 1%p بدون کمک دیگران مستراح می‌رود (برای قضای حاجت) 49/0 54/0 683 95 502 23/81 1%p می‌تواند دستان خودرا بدون کمک دیگران بشوید(بجز باز و بسته کردن شیر آب) 47/0 51/0 648 91 554 64/89 NS می‌تواند با ‌سه‌چرخه ‌تا 3 متر با رکاب‌زدن پیش رود 44/0 47/0 536 29/75 314 80/50 1%p می‌تواند از پله‌ها بدون کمک بالا برود (بر روی هر پله یک پای او قرار گیرد) 43/0 42/0 623 5/87 507 82 NS می‌تواند بدون کمک گرفتن نرده‌ها از پله‌ها بالا رود 39/0 37/0 633 9/88 559 45/90 NS می‌تواند بدون‌کمک دیگران پشتک بزند 35/0 31/0 31/0 57/58 432 9/69 1%p همان‌طور که در جدول شماره 4 دیده می‌شود در رشد مهارت‌های حرکتی، الگوی برتری کودکان غیرفقیر تغییر می‌کند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.