چکیده:
با چینش آیات مربوط به «عفاف» و «حجاب» بر اساس روایات معتبر ترتیب نزول سور، روش قرآن در نهادینه سازی حجاب و عفاف در جامعه ی عصر نزول کشف می شود. قرآن کریم در اولین مراحل تعلیم خود در سوره های مکی به ایجاد نوعی بینش و معرفت بنیادی درباره ی این دو مفهوم و سپس به فرهنگ سازی به صورت گسترده و مستمر در نهادینه سازی حجاب و عفاف پرداخته است. پس از آن در سال های نزول قرآن در مدینه و هنگامی که افکار عمومی برای پذیرش قوانین آماده شد با روش قانون-گذاری به تشریع قوانینی درباره ی چگونگی التزام مسلمانان به احکام مربوط به حجاب و عفاف پرداخت. با تحلیل روش های به کار رفته در قرآن کریم در این باره می توان به برخی از راهبردهایی که هر یک از نهادهای آموزشی، فرهنگی و قانون گذار جامعه با استمداد از آنها می توانند این دو رفتار را در جامعه نهادینه سازند پی برد
By classifying the verses the in the Quran about "Hejab" and "Chastity" according to reliable sequence of revelation of verses، we can discover method of the Quran in instigation of "Hejab" and "Chastity" in the society at that time.
The holy Quran created a basic insight and knowledge about these two concepts in the earlier stages of its teachings in the verses in Mecca. Then it started to widely and continuously expand this culture by a second method which is instigation of the "Hejab" and "Chastity" which is evident in the Medinan verses and more in the form of relating the stories of past nations. After that، in the years of the revelation of the Quran in Medina، when the public thought was more prepared for accepting laws and ، the holy Quran turned to giving laws about how Muslims should observe the rules related to "Hejab" and"Chastity".
By analyzing the methods used in the holy Quran، we find approaches that any educational، cultural and legislator institutes of the society can use to implement these two behaviors in the society.
خلاصه ماشینی:
قرآن کريم در اولين مراحل تعليم خود در سورههاي مکي به ايجاد نوعي بينش و معرفت بنيادي دربارهي اين دو مفهوم و سپس به فرهنگسازي به صورت گسترده و مستمر در نهادينهسازي حجاب و عفاف پرداخته است.
نهادهاي علمي، فرهنگي و دستگاههاي اجرايي و قانونگذار ما ميبايست با تمسک به قرآن کريم چه روشهايي را به منظور ايجاد ثبات و استمرار حجاب و عفاف در جامعه بهکار گيرند؟ به طور کلي به منظور نهادينهسازي اين دو رفتار در جامعه به چه راهبردهايي ميتوان دست يافت؟ 2) تبيين مفاهيم 2-1) عفت در لغت و اصطلاح واژهي عفاف به فتح عين، مصدر مادهي «عف» و مصدر ديگر آن «عفه» است که هر دو به يک معنا بوده به جاي يکديگر به کار ميروند.
قرآن کريم سرزنش زليخا توسط زنان مصري را بيان ميکند که اين عمل در نظر آنها عملي زشت بود و اينکه زليخا نتوانست بر خواستههاي نفساني خود غلبه کند موجب بدنامي او در بين مردم زمان خودش شد.
بررسي روش قرآن کريم در تشريع يا به عبارتي مراحل تشريع نيز در جايگاه خود حايز اهميت است که در ذيل به اين مراحل اشاره ميشود: 4-3-1) اولويت حاکم ديني و خانوادهي او براي عمل به احکام شرعي خداوند متعال در اولين آيات سورهي احزاب در وهلهي اول پيامبر را الگويي نيکو معرفي ميکند: لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة لّمن كان يرجوا الله و اليوم الاخر و ذكر الله كثيرا؛ البته شما را در اقتداي به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه ديگر اوصاف و افعال نيکو) خير و سعادت بسيار نزد خداست براي آن کس که به ثواب خدا و روز قيامت اميدوار باشد و ياد خدا بسيار کند (احزاب: 21).