چکیده:
طرح بحث: مطالعة تعارض ارزشی بین والدین ـ فرزندان جهت شناخت عوامل مرتبط با آن از
اهمیت خاصی برخوردار است. وجود تعارض ارزشی بین والدین و فرزندان در جامعة ما
بهزعم محققان (یوسفی، 1382) اهمیت انجام چنین مطالعهای را بیشتر نشان میدهد.
از جمله اهداف تحقیق، شناخت نظام ارزشهای دو نسل (پدران و فرزندان)، و تعیین شکاف
ارزشی و علل و عوامل مرتبط با آن میباشد.
روش تحقیق: در این تحقیق پیمایشی، برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه به عنوان
ابزار تحقیق استفاده شده و پایایی سوالات آن نیز براساس ضریب آلفای کرونباخ سنجیده
شده است. جامعة آماری پژوهش، دانشآموزان پیشدانشگاهی شهرستان آمل بودند که از
میان آنها 240 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند.
یافتهها: این تحقیق نشان داد که که از نظر دانشآموزان، بین تشتت ارزشی
پرسیدهشده بین دو نسل، گروه مرجع بودن پدران برای فرزندان، میزان فردگرایی
فرزندان، سبکهای تربیتی والدین (مستبدانه، مقتدرانه، سهلگیرانه)، بحران هویت
فرزندان، تازگی پیام ارزشی از طرف پدران، وضوح در ارزشهای پدران، با تعارض ارزشی
بین پدران ـ فرزندان رابطة معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"یافتهها: این تحقیق نشان داد که که از نظر دانشآموزان، بین تشتت ارزشی پرسیدهشده بین دو نسل، گروه مرجع بودن پدران برای فرزندان، میزان فردگرایی فرزندان، سبکهای تربیتی والدین (مستبدانه، مقتدرانه، سهلگیرانه)، بحران هویت فرزندان، تازگی پیام ارزشی از طرف پدران، وضوح در ارزشهای پدران، با تعارض ارزشی بین پدران ـ فرزندان رابطة معنیداری وجود دارد.
2-2) ابزار پژوهش متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش در قالب سوالات مشخصات فرزندان (6 سوال)، پدران (9 سؤال) و 88 گویة مربوط به سنجش تعارض ارزشی بین والدین ـ فرزندان شامل شکاف ارزشی بیننسلی (کمرنگ شدن مذهب در بین نوجوانان)، نظارت ارزشی (امر و نهی والدین به فرزندان)، تضاد هنجاری (تقلید در لباس پوشیدن)، تضاد خانوادگی (پرخاشگری در خانه)، فردگرایی (خودمداری)، تشتت ارزشی (همنشینی با دوستان)، وضوح ارزشی، حشو پیام (زاید، کهنه و تکراری بودن برخی موضوعات)، تازگی پیام، سبک تربیتی (مستبدانه، مقتدرانه، سهلگرایانه)، گروه مرجع، بحران هویت و ریای ارزشی بر اساس طیف پنج قسمتی لیکرت و تعیین میزان موافقت یا مخالفت با هر یک از گویهها مشخص شدند.
همانطور که جدول شمارة 3 سطح معنیداری آنها نشان میدهد بین سبکهای تربیتی استبدادی و مقتدرانه رابطة معنیداری وجود ندارد، اما میزان همبستگی سبک تربیتی سهلگیرانه با تعارض ارزشی دو نسل با سطح معنیداری (05/0= sig) بیانگر معنیدار بودن بین این دو متغیر میباشد.
همچنین ملاحظه شد که بین میزان گروه مرجع بودن پدران با میزان تعارض ارزشی دو نسل رابطة معنیدار وجود دارد و جهت همبستگی بین دو متغیر معکوس میباشد، یعنی هرچه پدران کمتر گروه مرجع فرزندانشان باشند بیشتر تعارض ارزشی بین آنها بهوجود میآید و این رابطه با اطمینان 99 درصد تأیید میگردد."