چکیده:
مقاله ی حاضر،ترجمه ی مقاله ی«آموزش اخلاق و ارزش ها»دایرة المعارف بین المللی آموزش است.این مقاله به بررسی نظریات مختلف در موضوع شیوه ی آموزش اخلاق و ارزش ها در مدارس و جوامع گوناگون می پردازد.در این مقاله،سه نظریه ی اساسی رشد شناختی،یادگیری اجتماعی و روانکاوی،به صورت خلاصه طرح و بررسی و هر کدام نیز تا حدودی نقد شده است.
خلاصه ماشینی:
"آموزش اخلاقی،به اموری گفته میشود که مدارس به صورت آگاهانهیا ناآگاهانه،در جهت کمک به جوانان برای فکر کردن در امور خوب وبد،متمایل شدن به خیر اجتماعی و کمک به آنها برای داشتن رفتاراخلاقی،انجام میدهند.
تئوری عمومی این استکه رشد اخلاقی وجودانسان،تکامل را در توالیگامبه گام،از طریقمراحل متفاوتی ازاستدلال اخلاقی پیشمیبرد آنچه که جامعه در جهتآشنایی جوانان با ارزشهایخود انجام میدهد و به آنهاآموزش اخلاقی نام میدهد،دغدغهی فلاسفه از زمان افلاطون،سقراط و ارسطو تا فیلسوفان قرنبیستویکم از قبیل جان دولی7در ایالات متحده و جان ویلسون8دربریتانیا بوده است.
این درک روشن از مراحل رشداخلاقی،اساس رویکرد تکاملی-ساختاری به آموزش اخلاقی است.
. نظریهی یادگیری اجتماعی رویکرد دوم در رشد اخلاقی از«آمپیریسم»15جان لاک16و رفتارگرایی17جان واتسون18و بیاف اسکینر19گرفته شده است.
آموزش اخلاقی،به اموریگفته میشود که مدارسبه صورت آگاهانه یا ناآگاهانه،در جهت کمک به جوانان برایفکر کردن در امور خوب و بد،متمایل شدن به خیر اجتماعیو کمک به آنها برای داشتنرفتار اخلاقی،انجام میدهند یک فرد،اخلاق و سایر آموزههایاجتماعی را به دو شیوه فرامیگیرد.
الگوی روانکاوانهی فروید سه بخش اساسی را شامل میشود:«نهاد»26،که جایگاه ناپختگی،نیازهای حیوانی و تمایلات است؛«خود»که اصل واقعیت و اعمال برای سیطره بر رفتارهایمان است؛و«فراخود»،که آخرین عنصر رشد است به و عنوان عنصری در جهتکنترل عمل میکند و شخص را از ارتکاب بدی و رفتارهای غیراخلاقیباز میدارد و به افراد یاد میدهد،چهچیزی درست و چهچیزی نادرستاست.
این اولین تلاش برای فراهمآوردن کتابی دربردارندهی رویکردها و مسائل مرتبط با آموزشموضوعات سنتی مدارس از قبیل ریاضیات،تاریخ،و زبانهای کلاسیک و همچنین مواردابتکاری مانند مطالعات فیلم،مطالعات زنان،مهارتهای ارتباطی،نظریهی مجموعههادر ریاضیات و آموزش کارایی است."