خلاصه ماشینی:
"2. درسهایی دربارهی اسلام(به صورت کنفرانس)3:این کتاب راعبد الحلیم نجار به عربی ترجمه کرد و در سال 1954 در مصر با نام«مذاهبالتفسیر الاسلامیه»به چاپ رساند.
سید محمد علی ایازی در مقدمهی کتابگرایشها نوشته است:«تا پیش از مطالعهی این کتاب نمیدانستم کهکتاب گلدزیهر تا این اندازه بر تحقیقات محققان بعد از او اثر گذاشتهاست.
آنچه در این مجالمیتوان بیان داشت به شرح زیر است: لف)نقد آرای گلدزیهر دربارهی اسلام و پیامبر(ص) 1.
»22 نقد:او آمدن وحی را بر حضرت محمد(ص)بعید میداند و پیامهایاو را سرقت از ادیان دیگر میخواند!چهطور آمدن وحی بر حضرت موسیو حضرت عیسی و پیامبران قبلی امکان داشت،ولی بر حضرت محمد(ص)امکان نداشت؟درحالیکه آیین اسلام با بسیاری از مسائل مسیحیتلوئی ماسینیون میگوید:«رزن و اسنوکمعتقدند:گلدزیهر در طرفداری از یهود راهافراط پیموده است و عربها(تمدن عرب)رادنبالهرو پسرعموهای خودشان،یهود میشمرد و یهودیت که در عصر پیامبر(ص)دچار تحریف شده بودند،مخالفتدارد،پس چگونه اسلام را ترکیبی از این دو آیین میداند؟!
»27 نقد:در پاسخ گلدزیهر باید گفت:سفارش پیامبر(ص)بر نوشتن&%07716MORG077G% آیات توسط کتاب وحی که اسامی آنها در روایات و تاریخ اسلام به کراتآمده است و همچنین،وسایل نوشتن در آن زمان که تئودرنلدکه در موردآنها بحث فراوانی کرده است و کتاب او در بسیاری موارد سند نوشتههایگلدزیهر بوده،دلیل آن است که حفظ متن و نص واحد،از آغاز اسلاممری؟؟ جدی بوده است.
8. گلدزیهر مینویسد:«در پی آرزوهای غیرمعقول که از اصل دیننشئت میگرفت،آن اندیشهی نص واحد از قرآن در آغاز کار از اسلام بهدور بود،یا این که کسی به آن توجهی نمیکرد."