خلاصه ماشینی:
"گرچه به منظور نهادینه شدن تربیت اگر آموزش در حدگفتن و شنیدن پایان یابد،تفکر تعطیل میشود و دانش بدون تفکر بزرگترین مانع تربیت است و شخص را به خودبینی،نخوت و کوتهنظری میکشاند * «تعلیم و تربیت» امروز از نبود دو عنصر حیاتی «عشق»و«نظر» رنج میبرد آموزش بدون «نظر»و پرورش بدون«عشق»از جمله بزرگترین آفات دستگاههای تعلیم و تربیت معاصر است دینی نباید دانشآموزان را به کتابهای رسمی و آموزشی کلاس محدود و محصور کنیم،ولی در حال حاضر دروس دینی و قرآن در نظام آموزشی ما رسمی،مستقیم و اجباری هستند؛یعنی در نظام آموزشی ما به امر تعلیم و تربیت همواره مثل دیگر دروس(مثل ریاضی،فیزیک و شیمی)توجه شده است و در کلای بر اموری از پیش تعیین شده تأکید و اصرار میشود.
با بررسی این دیدگاهها متوجه میشویم که کمال والای انسانی در گرو شناخت کامل خود انسانی و نیازهای او و برنامهریزی و به منظور تعدیل نیازهای حیاتی و معنوی اوست؛مثل شناخت نیازها و آگاهی از روابط سالم بین دختر و پسر و نحوهی ارتباط بین این دو،یا نیاز انسان به تفریح سالم که جزو ضروریات دانشآموزان است و شادابی و نشاط لازم را به آنها «تعلیم و تربیت امروز از نبود دو عنصر حیاتی «عشق»و «نظر»رنج میبرد * آموزش بدون «نظر»و پرورش بدون«عشق»از جمله بزرگترنی آفات دستگاههای تعلیم و تربیت معاصر است * هرچه در امر آموزش دینی و تربیت اخلاقی دانشآموزان بعد کمی و تراکمی فزونی گیرد،به همان میزان بازدهی و بهرهوری کمتری حاصل میشود میبخشد،و بهطورکلی توجه به همهی نیازهای مادی و معنوی(باید توجه داشت که بیتوجهی به نیاز جسمی مانع رشد معنوی میشود)."