چکیده:
به منظور بررسی رابطه پاسخهای رفتاری کودکان به محرک اجتماعی مبهم با اسناد نیت،
هدفهای اجتماعی و ادراک خود - کارآمدی، 635 دانشآموز (314 دختر و 321 پسر) پایه
پنجم ابتدایی مدارس سبزوار مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا کلیه آزمودنیها به پرسشهای ا
و 2 آزمون موقعیت فرضی مبهم پاسخ دادند. براساس پاسخ به این دو پرسش، گروههای
اسناددهنده خصومت و اسناددهنده عدم خصومت که هر گروه شامل دانشآموزان کناره گیر،
پرخاشگر و مسئله گشا بودند شناسایی و بقیه از پژوهش حذف شدند. سپس آزمودنیهای
(204 نفر) هرگروه بهطور انفرادی مورد مصاحبه قرار گرفتند و به پرسشهای 3 و 4 آزمون
موقعیت فرضی پاسخ دادند. یافتهها حاکی از این است که دانشآموزان با سبکهای اسنادی
مشابه دارای پاسخهای رفتاری متفاوتی هستند. بهعلاوه، دانشآموزان کناره گیر، پرخاشگر و
مسئله گشا در هر دو گروه اسناد دهنده خصومت و عدم خصومت در انتخاب هدفهای
اجتماعی و ارزیابی خود - کارآمدی در رسیدن به این هدفها با هم متفاوتند. بهطـور کلی اگر
چه اسناد نیت در تعیـین پاسخهای رفتـاری نقشی مهم دارد؛ اما انتخاب هدفهای اجتماعی
و ادراک خود- کارآمدی عاملی مؤثر در ایجاد تفاوتهای رفتار اجتماعی کودکان میباشد.
خلاصه ماشینی:
"بهطور کلی اگرچه اسناد نیت در تعیین پاسخهای رفتاری نقشی مهم دارد؛اما انتخاب هدفهای اجتماعیو ادراک خود-کارآمدی عاملی مؤثر در ایجاد تفاوتهای رفتار اجتماعی کودکان میباشد.
arreuC & ybalS بنابراین کودک باید ابتدا نیت همسال را شناسایی کند،هدف اجتماعی را روشن نماید وبا توجه به ادراک خود-کارآمدی به انتخاب پاسخ و ارائه آن اقدام کند.
ب. ادراک خود-کارآمدی کودکان اسناددهندۀ عدم خصومت با پاسخهای رفتاریپرخاشگر،کنارهگیر،مسئلهگشا براساس نتایج تحلیل واریانس یکعاملی،احساس خود-کارآمدی گروههای اسناددهنده عدم خصومت در هدفهای تلافی کردن (10/0<p 24/6-(441,2)F) ،دفاع از خود (10/0<p 73/31-(441,2)F) ،دوری از خطر (10/0<p 17/4- (441,2)F) و کنار آمدن با همسال (10/0<p 01/9-(441,2)F) باهم تفاوت دارد.
این نتایج حاکی از آن است که در ارائه پاسخهای رفتاری علاوه بر اسناد نیتعوامل دیگری نیز نقش دارند که مهمترین آنها انتخاب هدف اجتماعی و ادراک خود- کارآمدی است.
همانطور که در الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی آمده است تفسیرموقعیت اجتماعی اگرچه تحت تأثیر اسنادهای علی و اسناد نیت قرار دارد ولی بعد ازتفسیر موقیعت،فرد باید هدفهای مناسب با آن موقعیت را انتخاب و آنها را ارزیابیکند.
براساس نتایج،تعداد کودکان پرخاشگر در دو گروه اسناددهنده خصومت و عدمخصومت،خصوصا در مقایسه با تحقیق اردلی و آشر(1996)بسیار کم است(2/5% در&%05909OVRG059G% مقابل 26/4%)که میتوان آن را به تأثیر عوامل بافتی در بروز رفتار نسبت داد.
بهطور کلی،نتایج پژوهش نشان داد که اگرچه اسناد نیت در تعیین پاسخهای رفتارینقش مهمی را ایفا میکند؛اما انتخاب هدفهای اجتماعی و ادراک خود-کارآمدیعاملی مؤثر در ایجاد تفاوتهای رفتاری کودکان میباشد."