چکیده:
در پژوهش حاضر،به منظور تدارک یک مدل معادلات ساختاری، 730 نفر از
دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران (295 دختر و 435 پسر) در گروههای تحصیلی
فنی و مهندسی، علوم پایه، و علوم انسانی به صورت نمونه تصادفی انتخاب
شدند.ویژگی های فردی آزمودنی ها یعنی جنسیت و رشته تحصیلی، به علاوه انگیزه
پیشرفت، خودکار آمدی رایانه، تجربه رایانه، اضطراب خصیصهای و اضطراب رایانه آنان
بر مبنای مقیاس های معتبر اندازهگیری شد. در این مدل تجربه رایانه، اضطراب
خصیصهای، انگیزه پیشرفت و ویژگی های فردی معرف سازههای نهان برونزا و خودکار
آمدی رایانه و اضطراب رایانه معرف سازههای نهان و درونزا تلقی گردید. مدل با حضور
سازهها و نشانگرهای مربوط در سطح نسبتا مناسبی برازش شد. شاخص برازندگی
تطبیقی (91/0 = CFI) و متوسط باقیماندههای استاندارد شده (048/0 =SRMR)
بهدست آمد. این مدل مشخص میکند که بویژه ویژگی های فردی و تجربه رایانه به
افزایش خودکار آمدی رایانه و در تداوم این مسیر به کاهش اضطراب رایانه دانشجویان
منجر میشود.
خلاصه ماشینی:
"در این مدل تجربه رایانه، اضطراب خصیصهای، انگیزه پیشرفت و ویژگی های فردی معرف سازههای نهان برونزا و خودکار آمدی رایانه و اضطراب رایانه معرف سازههای نهان و درونزا تلقی گردید.
این مدل مشخص میکند که بویژه ویژگی های فردی و تجربه رایانه به افزایش خودکار آمدی رایانه و در تداوم این مسیر به کاهش اضطراب رایانه دانشجویان منجر میشود.
در ادامه و در پژوهش بعدی بکرز و اشمیت (2003) با تأکید بر تجربه رایانه، جنسیت، خودکار آمدی رایانه و مؤلفه های انگیزشی، مدل ساختاری اضطراب رایانه در دانشجویان را ارائه کردند.
بدین منظور ویژگی های فردی مانند جنسیت و نوع گروه تحصیلی،تجربه رایانه، اضطراب خصیصهای و انگیزه پیشرفت به منزله سازههای نهان (1) و برونزا (2) (مستقل) و خودکار آمدی و اضطراب رایانه به عنوان سازههای نهان و درونزا (3) (وابسته) تعیین شدند.
برای اندازهگیری متغیرها علاوه بر ویژگی های فردی مانند جنسیت،سن و رشته تحصیلی از پرسشنامه محقق ساخته تجربه رایانه و چهار مقیاس معتبر اضطراب رایانه، خودکار آمدی رایانه، انگیزه پیشرفت و اضطراب خصیصهای استفاده شد.
ضرایب برآورد شده استاندارد بین سازههای نهان درونزا و برونزای مدل [به تصویر صفحه مراجعه شود] بررسی ضرایب نمودار 2 نشان میدهد که از میان مسیرهای موجود بین سازههای برونزا و درونزا سه مسیر اضطراب خصیصهای به خودکار آمدی رایانه (001/0- = 22 ) ، ویژگی های فردی به اضطراب رایانه (01/0 = 14)، و انگیزه پیشرفت به خودکار آمدی رایانه (08/0=21)، دارای ضرایب ناچیزی است.
"The relation of gender and background experience to self-reported computing anxieties and cognitions"."