چکیده:
هدف این تحقیق کوششی برای تعیین میران همبستگی عوامل فردی با کاربرد
فنآوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانههای دانشگاه تهران است. روش پژوهش
پیمایشی است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه مورد
مطالعه را 153نفر از کتابداران کتابخانه مرکزی و کتابخانههای دانشکدههای دانشگاه
تهران تشکیل میدهند.نتایج به دست آمده نشان میدهد که میان متغیرهای مسئولیت
سازمانی، میزان تحصیلات، میزان آشنایی با زبان انگلیسی، دسترسی به فنآوری
اطلاعات، تجربه در زمینه فنآوری اطلاعات، آموزش در زمینه فنآوری اطلاعات، و
مشارکت کتابداران در پروژههای کاربرد فنآوری اطلاعات در کتابخانه و کاربرد فنآوری
اطلاعات همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. با فراهم کردن فرصتهای آموزشی
مساوی برای گروههای مختلف کارکنان در زمینه فنآوری اطلاعات، میتوان شرایط
بهبود عملکرد کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی را به وجود آورد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج به دست آمده نشان میدهد که میان متغیرهای مسئولیت سازمانی، میزان تحصیلات، میزان آشنایی با زبان انگلیسی، دسترسی به فنآوری اطلاعات، تجربه در زمینه فنآوری اطلاعات، آموزش در زمینه فنآوری اطلاعات، و مشارکت کتابداران در پروژههای کاربرد فنآوری اطلاعات در کتابخانه و کاربرد فنآوری اطلاعات همبستگی مثبت معناداری وجود دارد.
Job tenure کاری و سطح سازمانی تأثیر مثبت معناداری بر مشارکت کاربر دارد و از بین متغیرهای کنترل نیز جنس، تحصیلات، و آموزش کامپیوتر این تأثیر را (البته بهطور غیرمستقیم و از طریق رابطه با سه متغیر سطح سازمانی، تنوع کاری، و تجربه کار با کامپیوتر دارا هستند).
پنج متغیر مربوط به تفاوتهای فردی در این تحقیق عبارت بودند از: نقش اساسی فرد در ارتباط با فنآوری اطلاعات(تأمین کننده در مقابل کاربر)، دوره تصدی نیروی کار، میزان تحصیلات، تجربه قبلی فرد در زمینه کار با فنآوریهای مشابه، و شرکت در دورههای آموزشی با موضوع فنآوری اطلاعات.
آیا میان کاربرد فنآوری اطلاعات توسط کتابداران و میزان مشارکت آنها در به کارگیری سیستمهای کامپیوتری در کتابخانه همبستگی وجود دارد؟ روش پژوهش روش مورد استفاده در این پژوهش پیمایشی است.
براساس یافتههای پژوهش حاضر، میان تجربه در زمینه فنآوری اطلاعات و میزان کاربرد این فنآوری همبستگی مثبت معنیداری وجود دارد؛ بهطوری که هرچه افراد در زمینه ابعاد مختلف فنآوری اطلاعات، تجربه بیشتری کسب کرده باشند، از این فنآوری برای انجام وظایف خود بیشتر استفاده میکنند.
از جمله یافتههای پژوهش حاضر این است که میان سابقه کار کتابداران در کتابخانه و میزان کاربرد فنآوری اطلاعات توسط آنها، رابطهای وجود ندارد؛ در حالیکه چنین رابطهای در پژوهش ایواری و ایگباریا(1997) و آگاروال و پرساد(1999) مشاهده شده است."