چکیده:
در این پژوهش نتایج ارزشیابی استادان از دانشجویان که در پایان هر نیمسال به
صورت نمرهای در مقیاس صفر تا20 ارائه میشود برای حدود 500 درس ارائه شده در
سالهای 80-77 بررسی شده است. نتیجه این بررسی نشان میدهد که میانگین نمرات
امتحانی دروس تدریس شده بوسیله هر استادی دامنه معینی را در برمیگیرد. در این
دوره، حدود 27 درصد از استادان، هر یک شش درس مختلف از دروس دوره کارشناسی
را تدریس کردهاند. در مواردی نیز یک استاد 9 تا 11 درس مختلف از دروس دوره
کارشناسی را تدریس کرده است. علاوه بر این، بررسی تعداد دانشجویان دروس مختلف
نشان داد که در حدود 25 درصد از دروس، تعداد دانشجویان کمتر از 20 نفر و در حدود
56 درصد از دروس تعداد آنان کمتر از 30 نفر بوده است. یافتههای این پژوهش میتواند
به اصلاح و بهبود برنامهها کمک کند.
خلاصه ماشینی:
"وضعیت نمرات پایان ترم دروس مشابهی که توسط استادان مختلف تدریس شده است [به تصویر صفحه مراجعه شود] نتایج بهدست آمده از جدول شماره 2 تأیید دیگری بر وابستگی نمره امتحانی دروس به استاد آن درس است، زیرا به وضوح دیده میشود به محض تغییر مدرس یک درس، میانگین و دامنه نمرات نیز تغییر پیدا میکند.
این استدلال تا اندازهای منطقی به نظر می رسد، ولی برای اینکه معلوم شود که این اختلاف ناشی از طبیعت دروس است یا به استادان مربوط میشود، نتایج امتحانی درس واحدی که بوسیله اساتید متفاوت یا بوسیله یک استاد در نیمسال های مختلف تدریس شده بود مقایسه گردید که نتیجه این مقایسه در جدول شماره 2 آمده است.
اولا اعتبار نتایج ارزشیابی را مورد تردید قرار میدهد، زیرا همانطور که قبلا اشاره شد اگر قرار است نمره نشان دهنده یادگیری فراگیران باشد معلمان نباید چیز دیگری جز یادگیری را در نمره دادن دخالت دهند (وودوار، 2001)، ثانیا با توجه به گفته باودن و مارتن (1988) و سنتهانام (2002) مبنی بر اینکه دانشجویان فعالیتهای خود را در جهتی سوق میدهند که نمرات ارزشیابی آنها بالا باشد، با وابستگی نمرات ارزشیابی به استاد درس دانشجویان به زودی پی میبرند که نمرات ارزشیابی دروس کدام استاد بالا و کدام استاد پایین است؛ در نتیجه در صورت امکان درس خود را با استادانی خواهند گذراند که نمره بالائی میدهند و از گذراندن درس با استادی که طیف نمره ارزشیابی وی همواره پایین است اجتناب خواهند ورزید."