چکیده:
با هدف بررسی رابطه بین کیفیت دوستی و راههای مقابله با تنیدگی، تعداد 328
دانشآموز دختر پایه سوم راهنمایی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای، از
مناطق جغرافیایی جنوب، مرکز، و شمال شهر تهران انتخاب شدند. تحلیل یافتهها با استفاده
از روش تحلیل عاملی و ضریب همبستگی چند متغیری پیرسون انجام گرفت. نتایج نشان
دهنده وجود رابطه مثبت و معنا داری میان مجاورت فیزیکی با مقابله اجتنابی؛ خود فاش
سازی با مقابله هیجان مدار؛ رضایتمندی با مقابله مسئله مدار، و صمیمت با مقابله اجتنابی
بود. همچنین در آزمودنیهایی که دارای جایگاه اجتماعی ـ اقتصادی پایین و متوسط بودند
رابطه معناداری بین مجاورت فیزیکی و مقابله اجتنابی ؛ خود فاش سازی و مقابله هیجان
مدار؛ رضایتمندی و صمیمیت با مقابله مسئله مدار مشاهده شد در حالیکه در آزمودنیهایی
که دارای جایگاه اجتماعی ـ اقتصادی بالا بودند هیچگونه رابطه معناداری میان عاملهای
کیفیت دوستی و راههای مقابله با تنیدگی مشاهده نگردید. عامل اعتماد در دوستی در
هیچیک از سه گروه فوق رابطه معناداری با راههای مقابله با تنیدگی نداشته است.
خلاصه ماشینی:
"همچنین در آزمودنیهایی که دارای جایگاه اجتماعی ـ اقتصادی پایین و متوسط بودند رابطه معناداری بین مجاورت فیزیکی و مقابله اجتنابی ؛ خود فاش سازی و مقابله هیجان مدار؛ رضایتمندی و صمیمیت با مقابله مسئله مدار مشاهده شد در حالیکه در آزمودنیهایی که دارای جایگاه اجتماعی ـ اقتصادی بالا بودند هیچگونه رابطه معناداری میان عاملهای کیفیت دوستی و راههای مقابله با تنیدگی مشاهده نگردید.
براساس آنچه مورد اشاره قرار گرفت هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه کیفیت دوستی با راههای مقابله با تنیدگی در دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر تهران با توجه به جایگاه اجتماعی ـ اقتصادی آنان است.
نتایج جهت بررسی رابطه کیفیت دوستی (عاملهای ششگانه تقابل در دوستی، مجاورت فیزیکی، خودفاش سازی، رضایتمندی، اعتماد، و صمیمیت) و راههای مقابله با تنیدگی (راهبردهای سهگانه مسئله مدار، هیجان مدار، و اجتنابی) از روش تحلیل آماری ضریب همبستگی چند متغیری استفاده شد.
همچنین جهت پاسخگویی به این سؤال پژوهش که آیا تفاوتی در رابطه بین کیفیت دوستی و راههای مقابله با تنیدگی برحسب جایگاه اجتماعی ـ اقتصادی آزمودنیها وجود دارد؟ روش تحلیل آماری ضریب همبستگی چند متغیری مورد استفاده قرار گرفت که نتایج آن را در جدولهای شماره 4 و5 آمده است.
در زمینه بررسی نقش واسطهای جایگاه اجتماعی ـ اقتصادی آزمودنیها در ارتباط میان کیفیت دوستی و راههای مقابله با تنیدگی یافتهها نشان داد که در نوجوانانی که دارای جایگاه اجتماعی ـ اقتصادی پایین و متوسط هستند میان عاملهای مجاورت فیزیکی و مقابله اجتنابی ؛ خودفاش سازی و مقابله هیجان مدار ؛ رضایتمندی از دوستی و مقابله مسئله مدار ؛ صمیمیت در دوستی و مقابلههای مسئله مدار و اجتنابی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد."