خلاصه ماشینی:
"پیش از بررسی جداگانهء هریک از این دو نظام، باید توجه داشت که از نظر بحث حاضر،هر دو نظام آموزش و نشر،از مصادیق نظام ارتباطی هستند،و عناصر اصلی نظام ارتباطی متناسب خود را دربر دارند.
اینکه پیام الزاما برای مخاطب خاصی ارسال نمیشود؛اینکه مبنای تصمیمگیری"احتمال"است؛اینکه احتمال دریافت با تحقق عمل واقعی دریافت الزاما یکی نیست؛اینکه میتوان بر همین مبنا،میزان اقبال از محصول را-در شرایط عادی-تا حدودی پیشبینی کرد؛همه و همه رویکردی است که شانون و مدل ریاضی ارتباطات مدافع آن است.
برخلاف نظام نشر که با مخاطب بالقوه سروکار دارد و در زمان ارسال پیام،چهره یا چهرههای مشخصی را در نظر ندارد؛در نظام آموزشی، مخاطبان به صورت بالفعل و واقعی حضور دارند و دارای هویتهای مشخصی هستند.
معلم-به عنوان فرستنده پیام و مضامین آن را به تناسب مخاطبان مشخصی ارسال میکند؛مخاطبانی که دارای پیشینهای معین،تواناییهای قابل تشخیص برای درک مضامین،و هدفی روشن هستند که از پیش برای نیل به آن در نظام آموزشی پیشبینی شده است.
توسعهء کیفی نشر به شدت متأثر از چگونگی فرایند آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی ات،زیرا رویکرد محققانه به تعلیم و تعلم-به جای رویکردی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 1:رابطهء دو مدل ریاضی و معنایی در نظام ارتباطی اقتباسی-دامنهء خواستها و نیازهای مخاطبان نشر را گسترش میبخشد و این به نوبهء خود نشر را به سمت تعالی سوق میدهد.
D. ,"A Definition of Information",Aslib Proceedings,Vol. 52,No. 9(Oct. 2000),PP.
",Information Processing and Management,"Vol. 35,No. 6(1999),PP."