چکیده:
با تصویری که از معلم مطلوب دارند تفاوت دارد.تصویر ذهنی دانشآموزان و معلمان از معلم مطلوب به هم شبیه است.
خلاصه ماشینی:
"پژوهشهایی در زمینه بررسی تعامل معلم و دانشآموز در کلاس درس از نظر دانشآموزان و معلمان و مقایسه نظرات دو گروه میتواند به شناخت بهتر چگونگی روابطی که در حال حاضر در مدارس کشور ما حکمفرما است کمک کند و تصویری از روابط میانفردی معلم و دانشآموزان (1).
Valberg پژوهش هایی در زمینه ارتباط معلم و دانشآموزان یافتههای پژوهش برسو1(0991)در فرانسه که بر روی 0011 دانشآموز کلاس اول ابتدایی و 85 نفر از معلمان آنها انجام گرفت نشان داد که ویژگیهای معلم مانند سابقه تدریس،موقعیت اداری،و روشهای آموزشی مورد استفاده در کلاس میتواند بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان مؤثر باشد،اما تعامل کلامی معلم یعنی انتخاب تدریس مستقیم یا غیرمستقیم،میزان شرکت دادن دانشآموزان در فعالیتهای کلاسی،و پذیرفتن اندیشه و پیشنهادهای آنان اثر بیشتری بر یادگیری دانشآموزان داشته است.
پژوهش فیشر،کنت1،و فریزر(8991)ضمن تأیید پرسشنامه QTI به عنوان مقیاسی معتبر و قابل اعتماد و مناسب از نظر اقتصادی(معلمها میتوانند از آن به عنوان یک منبع اطلاعاتی با ارزش بهویژه برای مقیاسه بین ادراک خود و ادراک دانشآموزان در کلاس درس استفاده کنند)ارتباط متوسطی را بین شخصیت معلم و رفتار میانفردی او نشان داد.
Baker مطلوب تفاوت دارد؟ پرسش چهارم:آیا تصویر معلمان و دانشآموزان از معلم مطلوب متفاوت است؟ روش نمونه مورد بررسی این پژوهش را 849 نفر از دانشاموزان دوره راهنمایی تحصیلی و 03 نفر از معلمان آنها که بهطور تصادفی از سه مدرسه منطقه دو آموزشوپرورش تهران انتخاب شدهاند تشکیل میدهد.
Fisher,D;Kent,H;Fraser,B(1998)Relationship Between Teacher-Student Interpersonal Behaviour and Teacher Personality,University of Technology,perth,Australia and Launceston,School psychology international,Vol,19.
Fisher,D;Rikards,T(1996)Assessing Teacher-Student Interpersonal Relationship in Science Classes."