چکیده:
در سالهای اخیر، هوشمندی رقابتی به یکی از مفاهیم مهم مدیریت تبدیل شده و با شرکتهای بزرگ عجین شده است؛ اما باید پرسید، تأثیر هوشمندی رقابتی بر تصمیمگیری استراتژیک شرکت چیست؟ نوع آرمانی هوشمندی رقابتی ویژگیهایی دارد؛ از قبیل پویش و جستوجوی دقیق در منابع اطلاعاتی مختلف و دادهکاوی؛ تشخیص زودهنگام خطرات و فرصتها؛ ارایة مؤثر به هنگام و چندرسانهای اطلاعات؛ فشردهسازی دادهها و اطلاعات؛ تسهیم دانش و اطلاعات، توانایی ایجاد گزارشها در برابر پرسوجوها در لحظه و ذخیرهسازی اطلاعات و محافظت از آنها. نتایج تحقیق نشان میدهد که این ویژگیها بر فرآیند تصمیمگیری استراتژیک مؤثرند، اما هوشمندی رقابتی بیشترین تأثیر را بر مراحل اولیه فرآیند تصمیمگیری استراتژیک دارد و کمترین تأثیر را بر توسعه گزینههای استراتژیک و انتخاب و ارزیابی گزینهها (مراحل انتهایی تصمیمگیری استراتژیک) دارد. روش تحقیق در این مقاله استخراج نوع آرمانی بر مبنای مطالعات موردی چندگانه بوده است.
خلاصه ماشینی:
"ویژگیهای نوع آرمانی هوشمندی رقابتی کد ویژگی ویژگی قابل استنتاج از موارد پژوهشی نمونه های مورد استفاده A01 پویش و جستوجوی دقیق و با حوصله در منابع اطلاعاتی مختلف و شناخت الگوها و روندها از میان دادههای فراوان (دادهکاوی) C01, C05, C08, C10 A02 تشخیص زودهنگام خطرات و فرصتها C06, C13, C14, C11,C16 A03 عرضة مؤثر، بهنگام و چندرسانهای اطلاعات با کیفیت C07, C09, C13, C11 A04 خلاصهسازی و فشردهسازی دادهها و اطلاعات C07, C04, C13, C14 A05 تسهیم دانش و اطلاعات بین کارکنان و مدیران C17 A06 توانایی ایجاد گزارشها در قبال پرسوجوها درلحظه 1 ، پیچیده و نو C10, C03, C05,C04 A07 ذخیرهسازی اطلاعات و محافظت از آنها C17, C10, C15 Online تأثیر هوشمندی رقابتی بر تصمیمگیری استراتژیک برای تعیین تأثیر هوشمندی رقابتی بر تصمیمگیری استراتژیک، تصمیمگیری استراتژیک و فرآیند آن معرفی میشود.
تأثیر هوشمندی رقابتی بر مراحل مختلف تصمیم گیری استراتژیک انتخاب گزینه و نهایی کردن توسعه گزینهها و راه حلها شناسایی فرصت ها یا مسایل تصمیم مراحل تصمیمگیری استراتژیک ویژگیهای نوع آرمانی هوشمندی رقابتی ( پویش و جستوجوی دقیق و با حوصله در منابع اطلاعاتی مختلف و غیره ( تشخیص زود هنگام خطرات و فرصتها ( تسهیم دانش و اطلاعات بین کارکنان و مدیران ( ارایه مؤثر و چند رسانهای اطلاعات ( خلاصهسازی و فشردهسازی داده ها و اطلاعات ( ( ( توانایی ایجاد گزارشها در برابر پرسوجوها درلحظه 1 ، پیچیده و نو ( ( ذخیرهسازی اطلاعات و محافظت آنها C09 C06 C01, C02, C03, C04, C05 , … شواهدی از موارد مطالعه شده بحث، تفسیر و تحلیل نتایج توصیفی حاصل تصمیمگیری استراتژیک، باید به ایجاد مزیت رقابتی نسبت بهرقبای اصلی قادر باشد."