چکیده:
هدف از این مطالعه، ارزیابی و اولویتبندی مؤلفههای مدیریت دانش، مرتبط با نوآوری دانش و عملکرد نوآوری است. لذا برای این منظور از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است، سپس با استفاده از تکنیک تاپسیس مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار مدیریت دانش رتبهبندی شدند. جامعه آماری این تحقیق، مجموعه شرکتهای شهرک صنعتی استان فارس بوده و مجموعه شرکتهای صنایع غذایی و آشامیدنیها به عنوان مورد مطالعه انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل: مطالعه ادبیات تحقیق، مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه است. تأیید آزمون فرضیهها، ارتباط مثبت و معنادار نوآوری دانش و مدیریت دانش؛ و مدیریت دانش و عملکرد نوآوری را به اثبات میرساند. در انتها نیز، مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار مدیریت دانش و عملکرد نوآوری با استفاده از تکنیک تاپسیس رتبهبندی شد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل عاملی مؤلفههای عملکرد نوآوری مؤلفهها عوامل 1 2 نوآوری اجرایی پاسخگویی به تغییرات محیطی 87/0 33/0 مدیریت نوآور در رویههای برنامهریزی شده 85/0 36/0 مدیریت نوآور در سیستمهای کنترل فرایند 83/0 19/0 مدیریت نوآور در مکانیسمهای یکپارچه 82/0 31/0 نوآوری فنی توسعه فناوریهای جدید 17/0 92/0 ترکیب فناوریها در محصولات جدید 42/0 82/0 تسهیل فرایندهای جدید برای بهبود کیفیت و هزینه 37/0 81/0 مقدار مشخصه 20/3 55/2 واریانس معمول (%) 76/45 41/36 واریانس کل (%) 76/45 17/82 نتایج، از دو شاخص عملکرد نوآوری، با مقادیر مشخصه بزرگتر از یک پشتیبانی میکند.
در این مسیر لازم است که متغیر عملکرد نوآوری به عنوان متغیر وابسته در ارتباط با ابعاد مدیریت دانش مورد تحلیل رگرسیون قرار گرفته و نوع ارتباط آنها بررسی شود.
پیش از انجام تحلیلهای رگرسیون، باید خطی بودن رابطه بین متغیر وابسته عملکرد نوآوری و متغیرهای مستقل (ابعاد مدیریت دانش شامل کسب دانش، تسهیم دانش، بهکارگیری دانش) خصوص بررسی قرار گیرد.
بدین منظور مؤلفههای تشکیلدهنده دو بعد کسب دانش و تسهیم دانش از مدیریت دانش (6 مؤلفه) در تحلیل مرتبه دوم رگرسیون، بهعنوان متغیرهای مستقل وارد مدل رگرسیون شده و ارتباط آنها با عملکرد نوآوری مورد بررسی قرار میگیرد.
در این مقاله، ضمن بررسی ارتباط و همبستگی بین مؤلفههای نوآوری دانش، مدیریت دانش و عملکرد نوآوری و تأیید این ارتباط از طریق آزمون فرضیههای تحقیق، ابعاد درنظرگرفته شده برای عملکرد نوآوری از طریق تحلیل رگرسیون، مشخص میشود که این ابعاد به صورت منطقی بیشتر تحت تأثیر ابعاد کسب دانش و تسهیم دانش از مدیریت دانش هستند."