Skip to main content
فهرست مقالات

آمیخته بازاریابی راهبردی در صنعت گردشگری

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 49 تا 68)

چکیده:

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش راهبردی عناصر آمیخته بازاریابی در ارتقای جایگاه صنعت گردشگری استان سمنان بر اساس مفهوم چرخه حیات مناطق گردشگری از دیدگاه بوهالیس می باشد. بدین منظور ابتدا با استفاده از داده های ارائه شده توسط سازمان های تخصصی گردشگری و مراجع آماری ذیربط و بکارگیری 15 شاخص مختلف و بهره گیری از تکنیک موریس، جایگاه استان سمنان در صنعت گردشگری در میان استان های کشور مشخص شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که این استان علی رغم دارا بودن جاذبه های بی شمار طبیعی، تاریخی و مذهبی، در میان 30 استان مورد مطالعه در زمینه تسهیلات و زیرساخت های گردشگری، رتبه 26 را به خود اختصاص داده و در گروه استانهای محروم در این خصوص قرار گرفته است. در ادامه با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و میدانی و بهره گیری از نظرات صاحب نظران و خبرگان امر، اثر هر یک از عوامل آمیخته بازاریابی گردشگری بر ارتقای جایگاه این صنعت در استان سمنان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل های آماری نشان داد که تمامی عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری بر ارتقای جایگاه و توسعه این صنعت تأثیرگذار می باشند.

خلاصه ماشینی:

"لذا این تحقیق سعی بر آن دارد تا با استفاده از داده های ارائه شده توسط سازمان های تخصصی گردشگری و مراجع آماری ذیربط، و با تعریف شاخص‌های مربوطه، جایگاه صنعت گردشگری استان سمنان در مدل چرخه حیات مناطق گردشگری را مشخص و سپس راهکارها و راهبردهای کاربردی جهت عبور از مراحل مختلف این چرخه که برگرفته از عوامل آمیخته بازاریابی است،را ارائه دهد. نکته مورد توجه در دیدگاه وی، برنامه ریزی صحیح و اصولی توسط سیاست گذاران و فعالین حوزه های مختلف گردشگری و استفاده از ترکیب مناسبی از عوامل آمیخته بازاریابی در هر یک از مراحل چرخه حیات مناطق گردشگری می باشد که می تواند نتایج مثبتی برای مقاصد گردشگری به همراه داشته باشد و جایگاه مطلوبی را برای صنعت گردشگری منطقه به ارمغان آورد [21]. جدول 2، عناصر آمیخته بازاریابی از دیدگاه نویسندگان مختلف آمیخته اصلی محصول قیمت ترفیع مکان - - - - میدلتون محصول قیمت ترفیع مکان مردم شواهدفیزیکی فرایند - موریسون محصول قیمت ترفیع مکان مردم بسته بندی تهیه برنامه مشارکت در این تحقیق با ترکیب دیدگاه های نویسندگان فوق، هفت عامل محصول، قیمت، ترفیع، مکان، مردم، شواهد فیزیکی و برنامه ریزی به عنوان عوامل آمیخته بازاریابی گردشگری در نظر گرفته شده و تأثیر استفاده مؤثر از این عوامل بر عبور یک منطقه گردشگری از مراحل چرخه حیات مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این آزمون (جدول8) نشان می دهد که با توجه به نظرات مدیران،کارشناسان و صاحب نظران حوزه های گردشگری، اختلاف معناداری بین عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری از نظر میزان تأثیرگذاری آن ها بر ارتقای جایگاه و توسعه این صنعت در استان سمنان وجود دارد."

کلیدواژه ها:

استان سمنان ،آمیخته بازاریابی گردشگری ،مدل بوهالیس ،روش موریس

کلید واژه های ماشینی:

جایگاه صنعت گردشگری استان سمنان ، گردشگری ، ارتقای جایگاه صنعت گردشگری استان ، چرخه حیات مناطق گردشگری ، بازاریابی راهبردی در صنعت گردشگری ، استان ، مدل چرخه حیات مناطق گردشگری ، آمیخته بازاریابی ، بازاریابی گردشگری بر ارتقای جایگاه ، بازار


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.