Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی حجیت سند در فقه امامیه

نویسنده:

(14 صفحه - از 120 تا 133)

کلید واژه های ماشینی : سند ، حجیت سند در فقه امامیه ، بررسی حجیت سند در فقه ، سیره ، اعتبار ، کتابت ، فقها ، وقف ، شهادت ، دین

خلاصه ماشینی:

"«ای کسانی که ایمان آورده‌اید هنگامی که بدهی مدت‌داری به یکدیگر پیدا کنید آن را بنویسید و باید نویسنده‌ای از روی عدالت(سند را)در میان شما بنویسد و کسی که قدرت بر نویسندگی دارد نبایستی از نوشتن-همان‌طور که خداوند بر وی تعلیم داده-خودداری کند سپس باید بنویسد و آن کسی که حق بر عهده او است باید امضا کند و از خدا که پروردگار اوست،[تقوا کند]بپرهیزد و چیزی را فروگذار ننماید و اگر کسی که حق بر ذمه اوست سفیه یا ضعیف است یا توانایی بر املا کردن ندارد باید ولی او با رعایت عدالت املا کند و دو نفر از مردان خود را(بر این حق)شاهد بگیرد و اگر دو مرد نبودند یک مرد و دو زن از کسانی که مورد رضایت و اطمینان شما هستند انتخاب کنید تا اگر یکی از آن دو زن انحرافی یافت[مثلا فراموش کرد]دیگری به او یادآوری کند و شهود نباید به هنگامی که آن‌ها را(برای شهادت)دعوت می‌کنند[از ادای شهادت]خودداری نمایند و از نوشتن (بدهی)چه کوچک باشد یا بزرگ،ملول نشوید. چنانچه فاضل جواد در این مورد نوشته است:«قد یظهر من هذه التاکیدات فی امر الکتابه انها معتبرة و حجة شرعیة یصح التمسک بها و المشهور بینهم خلاف ذلک فلا یصح الرکون الیها بل اللازم الوقوف مع ظاهرها کما ذهب الیه البعض»1 همان‌طور که در این عبارت ملاحظه می‌شود،حجت(معتبر)دانستن سند کتبی به واسطه تأکیدات فراوانی که در آیه مذکور نسبت به کتابت شده،برداشت می‌شود. اما ممکن است ایراد دیگری وارد شود و آن این‌که درست است سند معتبر می‌باشد ولی وسیله و دلیل مستقلی تلقی نمی‌شود بلکه وابسته به سایر ادله می‌باشد؟در جواب این پرسش بایستی گفت که این ایراد نیز خالی از اشکال نمی‌باشد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.