چکیده:
در مواردی هم که صندوق در پی آموزش دادن مطالبی کوتاه است،میتواند از آموزشهای متحرک استفاده کند.در استانهایی که سرعت اینترنت پایین است و همچنین،مواردی که نیاز به برنامهها و فیلمهای چندرسانهای قوی دارد،پیشنهاد میشود از سی دی بهعنوان پشتیبان استفاده شود. کارگزاران خصوصی بیمه کشاورزی،همواره باید آموزش داده شوند تا بتوانند رضایتمندی تولیدکنندگان بخش کشاورزی کشور را به دست آورند،اما باوجوداین تاکنون آموزش کارگزاران در سراسر کشور بهصورت فراگیر عرضه نشده است؛زیرا روشهای سنتی آموزش،فقط برای گروه مخاطب با تعداد محدود و متمرکز،مناسب است.این در حالی است که بتازگی تکنیکهای جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات،در حوزه آموزش، تغییرات شگرفی را به دنبال داشته.در پژوهش حاضر،آموزشهای برپایه فناوری اطلاعات و ارتباطات در چهار دسته تقسیمبندی شده است:شیوه همزمان،شیوه غیرهمزمان،آموزش به کمک لوح فشرده یا سی دی و آموزش متحرک. هدف اصلی تحقیق حاضر،شناسایی بهترین شیوه آموزشی برپایه فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی ایران است.نتایج تحقیق با استفاده از تکنیک نوینی به نام«ضریب تغییرات ترتیبی»ارائه شده است.از دیدگاه کارشناسان،پس از لوح فشرده یا سی دی برای سرفصلهای مقدماتی،شیوه غیرهمزمان، و برای سرفصلهای پیشرفته،شیوه همزمان،بهترین شیوه است.از همینرو،براساس یافتههای تحقیق،پیشنهاد میشود،برای سرفصلهای مقدماتی مواد آموزشی بهصورت آف لاین،روی صفحات وب گذاشته شود تا کارگزاران به شیوه غیرهمزمان آموزش ببینند و برای سرفصلهای پیشرفته مواد آموزشی بهصورت همزمان آموزش داده شود. ایجاد دفاتر نمایندگیهای بیمه در مکانهای بهینه و در بهترین وضعیت ممکن،نهتنها ارائه خدمات به مشتریان را بهبود میبخشد،بلکه مؤسسات بیمه و نمایندگیها را در یک وضعیت مطلوب قرار میدهد؛بنابراین شناسایی مناطق و مکان مناسب جهت استقرار و توسعه فعالیتهای بیمهای و بهعبارت دیگر جایابی مناسب دفاتر نمایندگیهای بیمه،در کسب مزیت رقابتی،موفقیت و بقای مؤسسات بیمه میتواند مؤثر باشد.عوامل متعدد مؤثری در مکانیابی مناسب برای ایجاد دفاتر نمایندگیهای بیمه وجود دارد که در این مقاله به آنهااشاره میشود.همچنین ضمن بیان اهمیت مطالعات مکانیابی قبل از ایجاد دفتر نمایندگی،انواع مسائل،هدفها و تئوریهای مطرح در مطالعات مکانیابی بررسی میشود. افراد دیگر،به کار بردن سیستم هواده و بهرهگیری از بیمه آبزیان،به میزان بسیار کم، به منظور مدیریت ریسک بهره میبرند.نتایج تحلیل همبستگی بین میزان استفاده از روشهای مختلف مدیریت ریسک با برخی از متغیرها نشان میدهد که با افزایش سطح تحصیلات،سابقه فعالیت پرورش،مساحت واحد پرورش،اطلاعات نسبت به بیمه و دیدگاه نسبت به بیمه،میزان استفاده از مدیریت ریسک که همانا مهمترین ابزار آن بیمه است،بیشتر میشود. یت ریسک در پرورش ماهیان گرمابی استفاده میکنند و از دیگر شیوهها همچون به کارگیری سیستم پرورش متراکم،پیشفروش محصول،پرورش بهصورت مشارکتی با پایین بودن سهم بیمه عمر در اقتصاد ایران از چالشهای اساسی فراروی صنعت بیمه جهت دستیابی به منابع مالی بلندمدت و تأمین نقدینگی آنهاست.متوسط سهم بیمههای عمر در جهان نسبت به کل بیمهها در سال 2007 نزدیک 59 درصد بوده،درحالیکه این سهم در ایران کمتر از 6 درصد بوده است.در این مقاله دلایل پایین بودن سهم بیمه عمر در ایران در دو رویکرد کلی بازار بیمه و سطح جغرافیایی بررسی شده است. سال 1/1 میلیون نفر افزایش یافته و به بیش از 4/2 میلیون نفر رسیده است.در سال 2025 انتظار میرود این رقم به 80 درصد افزایش یابد وبه 62 میلیون نفر برسد. آسیبهای معمول مرتبط با سن-مانند ضعف،از دست دادن قدرت دید و کاهش زمان عکس العمل-میتواند راه رفتن و رانندگی را با مشکل مواجه کند.مانند جمعیت ایالات متحده،که اکثرا برای بعضی افراد حفظ گواهینامه به خاطر آسیبهای سنی مشکل است.این موضوع ممکن است آزادی حرکت آنها را بهرغم تمایلشان به حرکت کاهش دهد؛بنابراین حملونقل عمومی و خدمات حملونقل افراد ناتوان نیاز به گسترش دارد. موضوع مقاله،نمای کلی از چالشهای اثرگذار بیمه در مواجهه با حملونقل افراد ناتوان،شامل خدمات درب منازل،عبور از مرزهای ایالتی،استفاده از رانندگان داوطلب،جمعیتهای ترکیبی،وسایل نقلیه اشتراکی و پایداری بازار بیمه مشخص را نشان میدهد.این مباحث تابع قوانین ایالتی در مورد بیمه حملونقل افراد ناتوان است. در این مقاله تکنیکهای متنوع مدیریت ریسک جهت تأمینکنندگان حملونقل افراد ناتوان توضیح داده میشود.بخش آخر شامل بحث در مورد روشهای سیاستگذاری جهت کمک به ایجاد خدمات ضروری است. تأمینکنندگان خدمات حملونقل عمومی-بهخصوص،نهادهای ارائهدهنده حملونقل افراد ناتوان-با چالشهای مرتبط با بیمه مواجهاند.حملونقل افراد ناتوان انعطافپذیرتر از حملونقل معمول است و اکثر اوقات به درخواست مشتری جهت خدمات دریافت صندلی چرخدار و همچنین به«درخواست متقاضی»برمیگردد. حملونقل افراد ناتوان توسط ارائهکنندگان مختلف شامل آژانسهای حملونقل بزرگ، نهادهای خاص حملونقل انتفاعی و غیرانتفاعی و بنگاههایی مانند شرکتهای تاکسیرانی ارائه میشوند. ارائهکنندگان حملونقل افراد ناتوان باید بیمهای جهت پوشش مسئولیت اصلی در ارائه خدمات داشته باشند؛زیرا آنها در چرخه طبیعی بازار بیمه قرار دارند.زمانیکه بازار سخت باشد،مبلغ حق بیمهها بالا،دسترسی به آن مشکل،یا غیرقابل دسترس است،که این امر ارائهکنندگان را مجبور به از دست کشیدن از خدماتشان یا خروج از بازار میکند.همچنین پیچیدگیهای بازار بیمه میتواند بهصورت منفی بر خدمات حملونقل افراد ناتوان تأثیر بگذارد.با ازدیاد زادوولد،جمعیتی که نیاز به حملونقل افراد ناتوان دارند،افزایش یافته و بهطور تصادعدی نیاز به ارائهدهندگان حملونقل افراد ناتوان حیاتی به نظر میرسد.اگر بیمه خدمات حملونقل افراد ناتوان پرهزینه باشد، ممکن است انتخابها محدود شود و تقاضای خدمات حملونقل ضروری برآورده نشود.علم جمعیتشناسی ن یاز رو به رشد را ایجاب میکند.در طول دهه اخیر،تعداد افراد بالای 65 سال در ایالات متحده به بیش از 35 میلیون نفر و تعداد افراد بالای 85 کمک سیدی و آموزش متحرک به ترتیب نیاز به پهنای باند زیاد،کیفیت پایین برنامههای چندرسانهای به دلیل کمبودن پهنای باند،مشکل بودن به روزرسانی و نبود امکان اتصال به شبکه اینترنت به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای لازم بوده است. مهمترین مزیت شیوههای ذکر شده نیز به ترتیب:امکان به کارگیری برخی شیوههای یادگیری مشارکتی،امکان ارسال و دریافت هر نوع پیام و فایلهای ضمیمه،انطباق سرعت آموزش با یادگیری فراگیران و کیفیت بالای آموزش به دلیل چندرسانهای بودن و نیاز نداشتن به کابل عنوان شده است. ا،با استفاده از نمونهگیری به شیوه طبقهای متناسب،235 نفر از کارگزاران، بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند.نتایج تحقیق با استفاده از تکنیک نوین«ضریب تغییرات ترتیبی»ارائه شده است.نتایج به دست آمده نشان میدهد،از دیدگاه کارگزاران، مهمترین چالش شیوه آموزش مجازی همزمان،آموزش مجازی غیرهمزمان،آموزش به بیمه که از مهمترین ارکان بازسازی و تضمین چرخه صنعت و اقتصاد است،هنوز با اقبالی مناسب از سوی مردم مواجه نشده است.از مسائل تأثیرگذار بر امر بیمه،نوع نگرش و باورهای مردم در این مقوله است.ازاینرو با تغییر نحوه رویکرد جامعه از طریق اطلاعرسانی شفاف و صادقانه میتوان بسته لازم را در روند ارتقای فرهنگ بیمه،رشد و توسعه پایدار این صنعت،گسترش امنیت اجتماعی و شکوفایی اقتصاد کشور فراهم ساخت.بیگمان در این دگراندیشی مسئولان و دستاندرکاران صنعت بیمه از یکسو و اصحاب رسانه از سوی دیگر نقش مؤثر و تعیینکننده دارند.متأسفانه آمارها میزان گرایش مردم ایران و دیگر کشورهای منطقه به بیمه را بسیار ناچیز مینمایاند که این امر گویای این واقعیت است که فرهنگ بیمه آنطور که باید و شاید،در بین مردم کشور فراگیر نشده است.بیتردید ریشه این امر تنها در عملکردها و رویکردهای گسترده صنعت بیمه کشور نیست.بلکه مشکلات قانونی و ناآشنایی بسیاری از مردم و کارکنان عرصه بیمه با رویکردهای قانونی و چگونگی استفاده از ابزار بایدها و نبایدها،سبب بروز احساس دلزدگی و پشیمانی در بین بیمهگذاران محدود ایرانی میشود.متأسفانه نقش رسانههای گروهی نیز در تعمیمی و اشاعه فرهنگ بیمه کمرنگ ونارساست؛شاهد این مدعا ضریب نفوذ اندک بیمه در کشور چیزی حدود 20 درصد ضریب نفوذ بیمه در جهان است. درحالیکه بیمهها حتی با اجرای کامل تعهدات قانونی و پرداخت به هنگام خسارت نیز در جلب رضایت بیمهگذاران خود توفیقی حاصل نمیکنند و اینک با وجود حدود 20 شرکت و هزاران نماینده و کارگزار فعال در امور بیمهای کشور،متأسفانه بسیاری از مردم، کارکردهای بیمهای را نمیشناسند. با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ایران و قرار گرفتن بر روی کمربند زلزله و اینکه بشر در کنترل این ریسک فاجعهآمیز موفق نبوده است،بنگاههای اقتصادی در جهت کاهش عواقب ناگوار این حوادث تلاش کردهاند.اما در صورت وقوع حوادث فاجعهآمیز طبیعی از جمله زلزله، این بنگاهها(در این تحقیق شرکتهای بیمه مدنظر هستند)دیگر توانایی پوشش ریسکها را ندارند و در نتیجه دچار ورشکستگی میشوند و از ادامه فعالیت باز میمانند.در حال حاضر در بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته بحث فرآیند شناسایی،ارزیابی،نگهداری و انتقال ریسک از جمله فرآیندهای پیچیده اقتصادی است.در این تحقیق بهعلت وجود اطلاعات آماری از خسارت زلزله،متغیر خسارت آتشسوزی بهعنوان یک متغیر جانشین برای متغیر خسارت زلزله،میزان کشیدگی و چولگی این متغیر را مشخص کرده است و در ادامه با استفاده از مدل رگرسیون خطی به وجود ارتباط مثبت بین خسارت آتشسوزی و حق بیمههای دریافتی از آتشسوزی پی بردیم.سپس با استفاده از شبیهسازی مونت کارلو توانستیم با تولید هزار تکرار فراوانی توزیع خسارت را بهدست آورده و در مرحله بعد ارزش در معرض ریسک را محاسبه نمودیم و با استخراج نقطه ارزش در معرض ریسک توانستیم نواحی نگهداری و انتقال ریسک را مشخص کنیم.به این ترتیب فضای زیر تابع توزیع را میتوان به سه ناحیه تقسیم کرد.ناحیه دوم که در محدوده خسارت 50 تا 60 میلیارد ریال قرار دارد،بهعنوان انتقال ریسک تعیین شد.به این ترتیب مشخص شد که خسارات 50 تا 60 میلیارد ریال به حجم 10 میلیارد ریال در قالب انتشار اوراق بهادار ریسک زلزله قابل انتقال خواهند بود. بازارهای مالی در اغلب اقتصادهای مدرن،جزو بخشهایی هستند که مقررات نظارتی شدیدی در آنها وضع شدهاند.این نظارت بر هر دو صنعت بانکداری و بیمه نیز حاکم است.انگیزهها و توجیهات سنتی برای وضع مقررات و نظارت در این دو صنعت تا حدی باهم مشترکاند؛اما از برخی جهات نیز تفاوتهایی در این دو حوزه وجود دارد. بازارهای مالی در دو دهه اخیر بهعلت دستاوردهای متعدد و گوناگون(از جمله همگرایی جهانی بازارهای سرمایه،انقلاب در فناوری اطلاعات،تغییر نگرشها در جهت رقابت و حمایت در حوزه خدمات مالی)دستخوش تغییرات ساختاری و رشد چشمگیری بوده است.در این میان،رویکردهای موجود برای وضع مقررات به شدت مورد تردید قرار گرفتهاند و چهارچوبهای مقرراتی در بسیاری از جهات اصلاح شدهاند. اگرچه بخش اعظمی از مطالعاتی که در مورد مقررات ناظر بر صنعت بانکداری است و انگیزههای بنیادین و کارکردهای این مقررات را بررسی میکند،در سالهای اخیر توسعه زیادی یافته،اما تلاشهای فکری مشابه،در مورد وضع مقررات بر صنعت بیمه به شدت ناکافی است.هدف مقاله حاضر،برداشتن گامی در جهت پرکردن این شکاف است.این مقاله،ترجمه گزارش انجمن ژنو(انجمن بین المللی مطالعات اقتصاد بیمه)است که در فوریه سال 2008 منتشر شده است. این نوشتار،بیمه تعاون اسلامی(تکافل)را بررسی کرده است؛بهطوریکه در ابتدای بحث،مبانی فقهی و تاریخچه شکلگیری این نوع بیمه مطرح میگردد و به دنبال آن مبانی نظری و تئوریک ساختار و عملکرد شرکت بیمه تکافل شرح داده میشود و از آنجا که گزارشات و نشریات علمی ارائه شده از صنعت بیمه تکافل غالبا بهصورت تئوریک و متفاوت از عمل در دنیای واقع است،سعی گردیده تا به بیان نحوه عملکرد واقعی شرکتهای بیمه تکافل فعال در سطح جهان پرداخته شود و جهت ادراک بهتر موضوع به دنبال آن نمونه صورت سود و زیان یک شرکت بیمه تکافل ارائه گردد و در نهایت نیز گاهی کلی به بازار بیمه تکافل در سطح جهان و ایران صورت میپذیرد و چالشهای پیشروی این صنعت نیز بیان میگردد. تابع توزیع مجموع متغیرهای تصادفی،نقش مهمی در مدیریت داشتمانها و در نتیجه آمار بیمه دارد.از طرفی یافتن تابع توزیع مجموع متغیرهای تصادفی در حالت کلی کاری بسیار مشکل و اغلب ناممکن است؛لذا از روش تقریبزدن استفاده میکنیم.بدیهی است که هر تقریبی،خطایی نیز دارد؛بنابراین برای بهبود تقریب توزیع مجموع متغیرهای تصادفی،یافتن کران بالای تقریب اهمیت پیدا میکند.تاکنون روشهای متفاوتی برای یافتن این کران خطا ارائه شده است.در این مقاله کرانهای بالای متفاوت و روشهای مهمی که از طریق آنها کرانهای بالایی با مرتبه بهتر بهدست میآیند،بحثوبررسی شدهاند.توجه ما بیشتر به کرانهای بالایی است که هیچ محدودیت و شرطی برای توزیع متغیرهای تصادفی ندارند و از مرتبه بهتری نسبت به کرانهای ارائه شده پیشین برخوردارند.در انتها نیز کرانهای مزبور برای یک داشتمانی و باربری مربوط به شرکت بیمه آسیا محاسبه شده است.طبق نتایج بهدست آمده،اگر از توزیع پواسون مرکب برای تقریب ادعای کل این داشتمان استفاده شود،آنگاه کرانهای تقریب با عامل جادویی در تقریب توزیع پواسون مرکب مقادیر کمتری دارند. زان تقاضای بیمه عمر مثبت است. بحث خلاقیت و نوآوری از دیدگاه علمی و استفاده از یافتهها و نظریات صاحبنظران بسیار متنوع و دارای نکات جالب و برجستهای است؛برای مثال،تاریخ پرواز ویژگیهای خاصی دارد.اولین طراحی پرواز و بالهای مصنوعی مربوط به لئوناردو داوینچی است که مجموعه طراحیها و دستنوشتههای وی موجود است.افراد زیادی در جهان به فکر پراز افتادند،اما اولین کسی که توانست این رؤیا را به واقعیت تبدیل کند،فردی آلمانی به نام اتولیلیان تل بود که توانست با بالهای مصنوعی خود(شبیه کایت)پرواز نماید.البته این عشق و رؤیا فروکش نکرد تا اینکه برادران رایت توانستند اولین هواپیمای جهان را بسازند.همه این فرآیندها براساس یک طرح اولیه در موضوع پرواز انسان و غلبه بر جاذبه زمین در فکر داوینچی بهوجود آمد و پس از سالها خلاقیت و نوآوری،اکنون شاهد پرواز هواپیمای غولپیکر،موشکهای فضاپیما و هواپیمایی با سرعت چند برابر سرعت صوت هستیم.در پی تغییرات و اثراتی که فرآیندهای نوآوری و خلاقیت در بهبود،پیشرفت و رشد سازمانها داشتهاند، به بیان بعضی از نکات قابل تأمل در این زمینه میپردازیم. بین دو گروه گندمکار بیمه شده و بیمه نشده،نشان داد که این دو گروه در سن،سابقه گندمکاری و سطح تحصیلات باهم اختلاف معناداری دارند.در نهایت نیز این نتایج به دست آمد: -کسانیکه سطح زیرکشت گندم آنها بالاتر است،آمادگی بیشتری برای پذیرش بیمه دارند؛بنابراین پیشنهاد میشود برنامههای ویژهای برای این گروه از افراد در نظر بگیرند تا آنها را از آسیبهای احتمالی در امان نگاه دارند. -با توجه به اینکه بیشترین میزان پذیرش بیمه،مربوط به گندمکارانی است که بین 35 تا 50 سال دارند؛توصیه میشود،فعالیتهای برانگیزنده یا محرک در زمینه پذیرش بیمه،بر این قشر از گندمکاران در استان خراسان جنوبی تمرکز یابد. -از آنجا که سابقه گندمکاری در امر پذیرش بیمه تأثیر زیادی دارد؛بنابراین میتوان توصیه کرد،مسئولان و کارشناسان بیمه،هرچه بیشتر با این افراد باتجربه،تماس گیرند و به کمک شیوههای آموزشی،از آنها رهبرانی محلی تربیت کنند تا بهصورت بالفعل برای پذیرش بیمه آماده شوند و مشوقی برای دیگران باشند. با بیشترین فراوانی(70 درصد)گندمکاران،ساکن روستا بودند و با بیشترین فراوانی،شغل اصلی آنها را کشاورزی و جنس مرد(95 درصد)تشکیل میداد. گندمکاران مورد بررسی با بیشترین فراوانی(94 درصد)متأهل و همچنین 68 درصد، دارای 3 فرزند هستند.میانگین سن گندمکاران نیز 50 سال بوده و 81 درصد این افراد، از تسهیلات دولتی استفاده نکردهاند.نتایج برگرفته از ضریب همبستگی اسپیرمن نشان پژوهش پیشرو،به منظور شناخت عوامل اجتماعی-اقتصادی مؤثر بر فرآیند پذیرش بیمه در شهرستان قوچان انجام گرفته است.حجم نمونه انتخابی 30 عدد و بهصورت تصادفی است،دادهها از طریق پرسشنامه گردآوری و تکمیل شده است.سپس دادههای بهدست آمده برای تجزیه و تحلیل با الگوی لاجیت برآورد شدهاند.نتایج این مطالعه نشان میدهد،متغیرهایی مانند سطح زیرکشت انگور و نوع منبع درآمدی،بر پذیرش بیمه محصولات از سوی کشاورزان،تأثیر منفی میگذارد.از دیگر سو،میزان تحصیلات،سطح درآمد،دانش فنی-زراعی کافی برای کشت محصولات،استفاده از خدمات ترویجی و سن بهرهبرداری،متغیرهایی است که بر پذیرش بیمه محصولات از سوی کشاورزان،تأثیر مثبت میگذارد و دیگر عوامل مورد بررسی،تأثیر معناداری بر پذیرفتن یا نپذیرفتن بیمه در میان کشاورزان ندارد. فعالیتهای آموزشی-ترویجی در زمینه بیمه کشاورزی،تنگناها و دشواریها موجود در قوانین و مقررات بیمه کشاورزی،برخوردار نبودن برخی تولیدات و محصولات از خدمات بیمهای و زیاد بودن مبلغ حق بیمه عنوان شده. بیمه کشاورزی را میتوان یکی از اهرمهای توسعه کشاورزی دانست؛زیرا با استفاده از این سازوکار،میتوان امنیت بیشتری برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی فراهم ساخت.در این مطالعه،میزان رضایتمندی بیمهگذاران(زراعی،باغی و دامی)از بیمه کشاورزی و عوامل سازمانی و ساختاری مؤثر بر آن در استان خراسان رضوی بررسی شده است.برای جمعآوری آمار و اطلاعات لازم نیز ابزار پرسشنامه و نمونهگیری به روش خوشهای چند مرحلهای در سطح شهرستانهای استان به کار رفته است.حجم نمونه نیز بیش از 1000 نمونه(زارعان بیمهگذار 503 نمونه،باغداران 250 نمونه و دامداران 270 نمونه)در نظر گرفته شده و از آزمونهای آماری برای بررسی هدفهای مطالعه استفاده گردیده است.نتایج به دست آمده نشان داد،زارعان،باغداران و دامداران از همه فعالیتهای مرتبط با بیمه کشاورزی از نظر سازمانی و ساختاری،رضایت داشتهاند.با این حال،اگرچه بیشتر بیمهگذاران،رضایت خود را از فعالیتهای مرتبط با بیمه کشاورزی نشان دادهاند،اما این رضایت،بیشتر در حد متوسط بوده است؛بنابراین برای افزایش کارایی نظام بیمه کشاورزی،همچنان نیاز به بهبود شیوه ارائه خدمات بیمهای است.در یک جمعبندی میتوان گفت،علتهای عمده نارضایتی بیمهگذاران از بیمه محصولات کشاورزی عبارت است از:پرداخت نشدن غرامت از سوی صندوق در مورد حوادث،پرداخت غرامت به میزانی کمتر از مقدار خسارت،برگزار نشدن همگام با رشد جمعیت و افزوده شدن درآمد،تولید غذا نیز باید افزایش یابد.افزایش تولید غذا همراه با ناپایداری در تولید بعضی محصولات،بهویژه ناپایداری عملکرد و سطح زیرکشت است.هدف از این مطالعه بررسی نوسانهای تولید چهار نوع برنج (طارم محلی،طارم دیلمانی،خزر و ندا)در سالهای 1385-1362 است.برای این منظور،از روش واریانس و کوواریانس متغیرهای تصادفی استفاده شد. نتایج بهدست آمده از این پژوهش نشان داد که با تغییر ساختار در سطح زیرکشت برنج طی سال 1371-1370،میزان تولید این محصول افزایش یافته است.اما این افزایش تولید با ناپایداری همراه بوده و باعث افزایش ریسک و قیمت شده است. بنابراین پیشنهاد میشود،با به کارگیری روشهای متنوع کشت،تثبیت بازار،بیمه محصول و مدیریت درست،این ناپایداری در درازمدت کاهش داده شود.همچنین با توجه به اینکه با گذشت زمان،گرایش به شهرنشینی وصنعتی شدن افزیش مییابد و در نتیجه،سطح زیرکشت نیز کاهش پیدا میکد،بنابراین پیشنهاد میشود،کشاورزان بیشتر به کشت برنج طارم محلی،خزر و ندا بپردازند که بهبود تولید آنها بیشتر مربوط به عملکرد است. قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث در مقایسه با قانون مصوب سال 1347 تغییراتی داشته است که در این مقاله با اهم آنها پرداخته و نقاط قوت وضعف آن تحلیل میشود.از جمله مواردی که در قانون قبلی همواره مورد تفسیرهای مختلف قرار میگرفت و قانون جدید نیز به روشنی به آن تصریح ندارد،پرداخت خسارت کسر قیمت(افت قیمت) خودرو است.این مقاله لزوم پرداخت اینگونه خسارتها را مورد توجه قرار داده است.از دیگر موارد مهم این قانون پرداخت خسارت ما زاد بر دیه و پرداخت خسارت به زیاندیدگان،بدون توجه به مذهب و جنسیت آنهاست.در این مقاله ضمن اشاره به ملاحظاتی که منجر به گنجاندن مواد فوق در قانون شده،ارزیابی مثبتی از تصویب و اجرای آن بهعمل آمده است. با توجه به اهمیت بیمه دام در کاهش خطرپذیری و تثبیت درآمد دامداران،شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش بیمه از سوی دامداران ضرورت مییابد.در پژوهش حاضر، عوامل مؤثر بر پذیرش بیمه دام در شهرستان نیشابور با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و تکمیل 167 فقره پرسشنامه از سوی دامداران که 83 نفر از آنان،دامدار بیمه نشده و 84 نفر دیگر،دامدار بیمه شده بودند و از راه به کارگیری مدل لاجیت مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفت.نتایج به دست آمده از این پژوهش،گویای آن است که عواملی همچون نزدیکی به مرکز شهر،میزان مهارت،سن،نوع گاوداری و تجربه کاری،بیشترین تأثیر را بر پذیرش بیمه از سوی دامداران این شهرستان دارد. سرعت عمل،آسانسازی و تسهیل و ارائه خدمات به مردم یکی از فرامین 10 مادهای رئیس جمهور است که صدور اولین بیمه الکترونیکی در شرکت سهامی بیمه ایران این مهم را عملی گردانده است.بیشک به تحقق رسیدن این امر در فاصله زمانی محدود، حاصل تلاش بیوقفه پژوهشگران،مهندسان،برنامهنویسان،حقوقدانان،متخصصان فنی رشتههای مختلف بیمهای و در نهایت مدیریت شایسته و برتر مدیران عالی و میانی شرکت سهامی بیمه ایران بوده است که در قالت کار گروههای تخصصی گوناگون با شرح وظایف مشخص و با زمانبندی دقیق انجام گرفته است. نمایان میکند که مالکیت مشاعی بالاتر از دیگر مالکیتهاست.نتایج به دست آمده از تکنیک کروسکال والیس نشان داد که میزان پذیرش بیمه محصولات کشاورزی از سوی پستهکاران با شغل اصلی،فرعی و نوع خسارت وارد شده به آنها،اختلاف معناداری دارد.همچنین یافتههای آزمون منویتنی نیز،وجود اختلاف میان رضایت از دریافت حق بیمه و پذیرش بیمه را نمایان ساخت. در پایان،برپایه یافتههای پژوهش،پیشنهادهایی نیز ارائه شده است. گویان،کشاورزی بوده و میانگین درآمد سالانه آنها 30 میلیون ریال است.مالکیت زمینهای کشاورزی،بهصورت مشاعی(گروهی) برآورد شده است.همچنین یافتههای بهدست آمده از ضریب همبستگی اسپیرمن نشان میدهد که میان متغیرهای میزان درآمد سالانه و پذیرش بیمه؛میان میزان زمین زیرکشت،کشاورزان بیمهگذار و پذیرش بیمه؛میان تعداد قطعات زارعی،کشاورزان بیمهگذار و پذیرش بیمه و میان،میزان وسعت زمینهای کشاورزی،کشاورزان بیمهگذار با پذیرش بیمه کشاورزی،رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و میان متغیر میزان مشارکت افراد خانواده بیمهگذار و پذیرش بیمه محصولات کشاورزی رابطه معناداری دیده نمیشود.نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که تعداد در اوایل دهه 1970،شانزده شرکت بیمه عمومی(غیرعمر)استرالیایی دچار ناتوانی مالی شدند و از این رهگذر خسارات مالی شدیدی به بیمهگذاران این شرکتها بهطور خاص و خسارت بهوجود آمدن عدم اطمینان نسبت به بازار بیمه بهطور عام وارد شد.تا این زمان(تا 1970)کموبیش هیچ الزامات سرمایهای بهطور سیستماتیک برای شرکتهای بیمه عمومی در استرالیا وجود نداشت و شاید از تنها الزامی که بتوان نام برد،الزام شرکتها به سپردهگذاری مبلغ ثابتی در حدود 200 هزار دلار باشد.اما تجربه ورشکستگیهای این سالها مقامات نظارتی استرالیا را وادار به طراحی و تنظیم قوانین و مقرراتی کرد که حد اقل الزامات توانگری را بهصورت قانونی برای شرکتها و شبعات ارائهدهنده خدمات بیمه عمومی اجبار میکرد. تولید محصولات کشاورزی،همواره با مخاطرهها و دشواریهایی همراه بوده است؛ یکی از راههای کاهش مخاطرهها،حمایتهای دولتی است که از جمله این حمایتها و دخالتهای دولتی که موجب کاهش این ریسک و بهبود توزیع درآمد کشاورزان میشود،ارائه خدمات ترویجی و خدمات صندوق بیمه محصولات کشاورزی است. در این پژوهش،به بررسی تأثیر بیمه و خدمات ترویجی بر نابرابری درآمدی باغداران پرداخته شده است.دادههای مورد نیاز،از راه تکمیل 90 پرسشنامه از باغداران شهرستان نیشابور،با استفاده از روش نمونهگیری ساده تصادفی در سال 1386 به دست آمده است.در این پژوهش،برای بررسی نابرابری درآمدی،واریانس لگاریتمی تولید(رابطه شوراکز)، به کار رفته است.نتایج پژوهش نشان داد که بیمه وترویج،تأثیر چندانی بر تولید باغداران سیب(سیبکاران)نداشته است.از سویی،نابرابری درآمدی باغداران استفادهکننده از بیمه و خدمات ترویجی،افزایش داشته است که نشان میدهد،بیمه و ترویج بر کاهش نابرابری درآمدی بهرهبرداران تأثیر منفی دارد. تنوع آبوهوایی و وجود مخاطرههایی طبیعی از یکسو و فراوانی کشاورزان خردهپا از دیگر سو،ضرورت وجود نظام بیمه محصولات کشاورزی را اجتنابناپذیر میسازد. بیمه محصولات زراعی،بخشی از نظام بیمه محصولات کشاورزی است که با هدف کاهش اثر بلاهای طبیعی و حمایت از تولیدکنندگان زراعی پدید آمده است؛ در همین راستا در این پژوهش،ضمن بررسی بخشی از عملکرد صندوق بیمه کشاورزی ایران در زمینه محصولات زراعی،تأثیر غرامتهای پرداختی صندوق بیمه کشاورزی و تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی به زیربخش زراعت و باغبانی،بر رشد این زیربخش طی سالهای 86-1363 با استفاده از مدل خود توضیحبرداری،بررسی شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد،غرامتهای پرداختی صندوق بیمه کشاورزی و تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی،اثر مثبت و معناداری بر رشد زیربخش زراعت و باغبانی داشته است.هرچند به نظر میرسد،تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی،تأثیر مستقیم بیشتری،بر رشد زیربخش زراعت و باغبانی گذاشته است. برای ایجاد استعدادهای مورد نیاز بازار امروز،بیمه و مدیریت ریسک باید راهکارهایی را برای جذب،نگهداری و به کارگیری کارمندان کلیدی پیدا کرده و آنها را گسترش دهند.پس از گذشت دهههایی که طی آنها تنها یک روش برای انتخاب کارشناسان بیمه و کارمندان متخصص دیگر وجود داشت،در حال حاضر خدمات مالی با کمبود کارمندان واقعی مواجه است که بیش از همه به آنها نیاز دارد.این فشار بهویژه در بازارهای بیمه در حال توسعه مثل چین و هند احساس میشود؛اما حتی در بازارهای توسعهیافته نیز پیدا کردن مهارتهای مورد نیاز،روزبهروز سختتر میشود. به دنبال افزایش تقاضا برای تجزیه و تحلیل تخصصی-با توجه به تمرکز گستردهتر صنعت بیمه بر مدیریت ریسک،مدیریت و نمونهسازی بلایای فاجعهآمیز، تجزیه وتحلیل بازار رقابتی،مجموعه ضمانتهای بیمه زندگی و سایر روشهای مهارتی مدیریت-نیاز به کارشناسان مالی،آماری و فنی افزایش خواهد یافت. تاورز پرین برای پی بردن به عوامل مورد نیاز محیط کار مانند جذب کردن،نگه داشتن و به کار گرفتن افراد،در طی دهه اخیر نیروی کار جهانی را بررسی کرد.در تحقیقات اخیر در مورد نیروی کار جهانی تحت نام نزدیکتر کردن فاصله مشاغل:راهنمایی برای هدایت عملکرد مشاغل برتر،نزدیک به 90000 کارمند را از شرکتهای بزرگ هیجده کشور دنیا که 10000 نفر آنها از سازمانهای خدمات مالی بودهاند،بررسی کرد.در سال 2007 مطالعه از طریق پرسشنامه اینترنتی انجام گرفت و پاسخدهندهها یک نمونه معتبر آماری از کارکنان آن کشورها را ارائه کردند. تکنیکهای مرسوم که برای ارزیابی کارایی مدیریتی شرکتهای بیمه استفاده میشوند، یک مرحلهای میباشند و نمیتوانند اطلاعات مدیریتی کافی برای کارشناسان به منظور شناسایی عوامل ناکارایی واحدهای ناکارا و دستیابی به مزایا و معایب استراتژیهای رقابتی در اختیار گذارند.اما تکنیک تحلیل پوششی دادههای دو مرحلهای میتواند بر این مشکل غلبه کند.این تحقیق با استفاده از مدل ارتباطی تحلیل پوششی دادههای دو مرحلهای به ارزیابی کارایی شرکتهای بیمه ایران در طی سالهای 1385-1381 میپردازد.ابتدا نمرات کارایی شرکتها در سالهای مختلف بهدست آمده سپس به منظور شناسایی دلایل ناکارایی شرکتهای ناکارا از نمرات کارایی مرحله اول و دوم شرکتها در سالهای مختلف آزمون ویلکاکسون برگزار شده است. نتیجه این تحقیق نشان داد که طی سالهای 1385-1381 دلیل ناکارایی شرکتهای ناکارا اغلب به خاطر ضعف آنها در مرحله دوم است؛یعنی شرکتهای با نمرات کارایی پایین اغلب در مرحله توانمندی در سودآوری ضعیف عمل کردهاند. هدف از این پژوهش،تبیین ارتباط بین متغیرهای مربوط به ویژگیهای فردی رانندگان و مشخصات وسیله نقلیه آنان،با ریسک شرکتهای بیمه است.به همین منظور تعدادی از مشخصات فردی و تعدادی از مشخصات وسیله نقلیه بیمهگذاران و همچنین ریسک، بهعنوان متغیرهای تحقیق انتخاب گردید و یک نمونه 200 نفره از بیمهگذاران،در دو گروه 100 نفری کمریسک و پرریسک بهطور جداگانه انتخاب شدند.سپس با استفاده از روشهای آماری توصیفی به بررسی وضعیت موجود در نمونه تحقیق پرداخته شد و نیز با استفاده از روشهای آماری استنباطی،نتایج بهدست آمده به جامعه آماری تعمیم داده شد.قلمرو مکانی تحقیق،شرکت بیمه ایران در تبریز،قلمرو زمانی شامل یک دوره سه ساله و قلمرو موضوعی آن نیز رشته بیمه شخص ثالث است.جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه رانندگان بیمهگذار شرکت بیمه ایران در شهرستان تبریز و نمونه آماری آن نیز مربوط به شعبههای بیمه ایران در این شهرستان است.نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که در تعیین ریسک شرکتهای بیمه،مشخصات فردی بیمهگذاران نسبت به مشخصات وسیله نقلیه آنها از الویت بیشتری برخوردار است. در این پژوهش،کارایی فنی با فرض ثابت و متغیر به مقیاس و کارایی مقیاس برای نمایندگیهای بیمه کارآفرین در استان خراسان رضوی و شمالی محاسبه و تجزیه و تحلیل گردیده و سپس با استفاده از یک مدل دو مرحلهای،کارایی عملیاتی و کارایی منابع انسانی هریک از نمایندگیها نیز محاسبه و تجزیه و تحلیل شده است.در نهایت نیز مدلی جهت تجزیه و تحلیل همزمان کارایی عملیاتی و کارایی منابع انسانی ارائه گردیده و تشریح شده است.نتایج حاصل گویای آن است که 9 نمایندگی دارای سطح بالایی از کارایی عملیاتی و انسانی بوده و تنها یک نمایندگی،کارایی منابع انسانی بالاتری نسبت به سایر نمایندگیها دارد.علاوه بر آن 7 نمایندگی از 9 نمایندگی بیمه که توسط مدل تطبیقی کارا شناخته شدهاند،توسط زنان اداره میشوند که گویای فضای مناسب صنعت بیمه برای رشد زنان توانمند است.
خلاصه ماشینی:
"چکیده در این پژوهش،کارایی فنی با فرض ثابت و متغیر به مقیاس و کارایی مقیاس برای نمایندگیهای بیمه کارآفرین در استان خراسان رضوی و شمالی محاسبه و تجزیه و تحلیل گردیده و سپس با استفاده از یک مدل دو مرحلهای،کارایی عملیاتی و کارایی منابع انسانی هریک از نمایندگیها نیز محاسبه و تجزیه و تحلیل شده است.
برمبنای هدف اصلی پژوهش،هدفهای فرعی در نظر گرفته شده برای آن در بردارنده: بررسی میزان کل درآمد سالانه،مشاغل دیگر،میزان زمین زیرکشت،نوع نظام بهرهبرداری،تعداد قطعات زراعی،وسعت زمینهای کشاورزی بود که از بررسی آنها این نتایج بهدست آمد: -شغل اصلی و فرعی بیشتر پاسخگویان،کشاورزی بوده و میانگین درآمد سالانه آنها 03 میلیون ریال است.
در پژوهش حاضر، عوامل مؤثر بر پذیرش بیمه دام در شهرستان نیشابور با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و تکمیل 761 فقره پرسشنامه از سوی دامداران که 38 نفر از آنان،دامدار بیمه نشده و 48 نفر دیگر،دامدار بیمه شده بودند و از راه به کارگیری مدل لاجیت مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفت.
از آنجا که روشهای سنتی آموزش، تنها برای گروه مخاطب با تعداد محدود و متمرکز مناسب است و پاسخگوی نیازهای آموزشی کارگزاران خصوصی نیست؛بنابراین،در آموزش این افراد،از تکنیکهای جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات( ICT )استفاده شده که به منظور ساماندهی افراد با تعداد زیاد و پراکنده در مناطق مختلف جغرافیایی پدید آمده است."