چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تفاوت های جنسیتی درخودکارآمدی، اهداف پیشرفت، ارزش تکلیف، درگیری شناختی و پیشرفت ریاضی دانش آموزان سال سوم رشته ریاضی شهر مهاباد بود. داده های حاصل از 280 دانش آموز (113 دختر و 167 پسر) بررسی و تجزیه و تحلیل شد. به منظور سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی میدلتن و میگلی (1997)، مقیاس اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (2000)، خرده مقیاس راهبرد سطحی و راهبرد عمیق کمبر و همکاران (2004) و خرده مقیاس ارزش تکلیف پینتریچ و همکاران (1991) استفاده شد. نتایج نشان داد که دختران در اهداف تبحری، ارزش تکلیف و پیشرفت ریاضی نسبت به پسران نمرات بالاتری کسب کرده اند، اما میان دختران و پسران در خودکارآمدی ریاضی، اهداف رویکرد-عملکرد واهداف اجتناب-عملکرد تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) حاکی از آن بود که پسران در استفاده از راهبرد سطحی بر دختران پیشی می گیرند، اما میان دختران و پسران در راهبرد عمیق تفاوت معنا داری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
تفاوت های جنسیتی در خودکارآمدی ،اهداف پیشرفت ، ارزش تکلیف ،درگیری شناختی وپیشرفت ریاضی دکتر مسعود غلامعلی لواسانی * دانشیار دانشگاه تهران هیمن خضری آذر کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی جواد امانی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی / چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی تفاوت های جنسیتی درخودکارآمدی ، اهداف پیشرفت ، ارزش تکلیف ، درگیری شناختی و پیشرفت ریاضی دانش آموزان سال سوم رشته ریاضی شهر مهاباد بود.
در کـشور مـا نتایج مشخصی در زمینه این متغیرها وجود ندارد؛ بنابراین ، پژوهش حاضـر در تـلاش بـود تـا تفاوت های جنسیتی در متغیرهای انگیزشی و شناختی را بررسی کند و به این سؤال پاسخ دهـد که آیا در متغیرهای انگیزشی وشناختی میان دختران و پسران تفاوت وجود دارد یا خیر؟ تفاوت های جنسیتی درخودکارآمدی ریاضی خودکارآمدی ، سازة اصلی نظریه شناختی اجتماعی بنـدورا١(۱۹۸۶)، بـه اطمینـان افـراداز توانایی خود برای یادگیری و تسلط بر تکالیف ومهارت های جدیددریـک قلمـرو تحـصیلی خاص از قبیل ریاضیات اشاره دارد (پاجارس ومیلر۱۹۹۴،٢).
Duperat & Marine 4-Urdan & Schoehfelder تفاوت های جنسیتی درارزش تکلیف ریاضی نظریه انتظار‐ ارزش ١(اکلزوویگفیلد،۱۹۹۲) فرض می کندکه انگیزش دانش آموزان بـرای مشارکت دریک فعالیت به دومؤلفه وابسته است :انتظارات برای موفقیت و ارزشی کـه بـرای تکلیف قائلندکه به صورت مستقیمی برپیشرفت ، عملکرد، تلاش وپایداری تأثیر مـی گذارنـد.
از جمله دلایلـی کـه مـی تـوان بـرای تفاوت میان دختران و پسران در استفاده از راهبردهای سطحی در ایـن مطالعـه ذکـر کـردایـن است که دختران نسبت به پسران ارزش تکلیف بیشتری برای ریاضـی قائـل بـوده و همچنـین اهداف تبحری بالاتری دارندزیرا این دو متغیر رابطة مثبتی با درگیری شناختی سطحی دارنـد.