چکیده:
این پژوهش درصدد بررسی این مساله بود که درمیان دختران و زنان ایرانی چه نوع برداشت و تصوری ازموبایل رایج است؟ و آیا واقعا نگرش به موبایل در زنان وابسته به گروه های سنی، تحصیلی و... همگرایی نشان می دهد یا خیر؟ بدین منظور شهر تهران برای بررسی انتخاب شد و سوال های اصلی پژوهش در سال 1388در نمونه ای متشکل از 300 نفر از زنان ساکن در 6 منطقه مختلف از22 منطقه تهران توزیع و اجرا شد. نتایج عمده پژوهش عبارت بودند:1-نگرش ابزاری به موبایل(بامیانگین4/9) درزنان موردبررسی، از نگرش بیانگر(اجتماعی، فرهنگی، روانی) قوی تر بوده است.علاوه براین، نگرش احساسی- روانی نسبت به موبایل در مقایسه با بقیه نگرش ها(ابزاری، اجتماعی) بیشترین رابطه همبستگی (314/0) را با میزان استفاده ازموبایل داشته است. به عبارتی، هرچه شدت نگرش احساسی روانی به موبایل درزنان بیشتر بوده، میزان استفاده آن ها از موبایل نیز بیشتر بوده است؛2-همگرایی درنگرش های زنان وابسته به گروه های مختلف سنی، تحصیلی و... دراین پژوهش به شکل جالب توجهی بیش از تفاوت و تمایز در نگرش های آن ها بوده است.
خلاصه ماشینی:
به عبارتی ، هرچه شدت نگرش احساسی روانی به موبایل درزنان بیشتربـوده ، میزان استفاده آن ها از موبایل نیز بیشتر بوده است ؛٢-همگرایی درنگرش های زنان وابـسته بـه گـروه هـای مختلف سنی ، تحصیلی و...
جدول زیر نشان دهندة مفاهیم ، ابعادو مؤلفه های عمـدة ایـن پـژوهش است : جدول۱: مفاهیم ، ابعاد و مؤلفه های عمدة این پژوهش مفاهیم و متغیرها ابعاد مؤلفه ها گویه ها الف : ابزاری الف : مواقـع خطـر، بـرای پـر کـردن سؤالهای شماره وقت آزاد، بـه عنـوان وسـیله کـاری ، ۴‐۱۵، ۸‐۱۵، نوع نگرش به موبایل فقط برای مواقع ضروری ۱۵‐۹ ب : اجتماعی ‐فرهنگی ب : کسب آگاهی از اوضـاع جامعـه ، ۳‐۱۵، ۵‐۱۵، تــسهیل روابــط اجتمــاعی ، کنتــرل ۷‐۱۵ اطرافیان و نزدیکان ج : روانی ‐ عاطفی ج : بیان هویت و شخصیت ، دوسـت ۱‐۱۵، ۶‐۱۵، و همــدم صــمیمی ، از بــین برنــده ۱۰‐۱۵ احساس انزوا و بریدگی از جامعه یافته های پژوهش باتوجه به ادبیات وپیشینة پژوهش مجموعه ای از نگرش هـای گونـاگون نـسبت بـه موبایـل تنظیم و نظرات جامعه مورد بررسی نسبت بـه هـر کـدام در قالـب یـک طیـف ۵ گزینـه ای – ازگزینه کاملا مخالف (نمره ۱) تا گزینه کاملا موافق (نمره ۵)‐ سنجیده شـد.
دراین رابطه ، نتایج به دست آمده از جامعه مورد بررسی نشان داد میـانگین نمـره نگـرش ابزاری به موبایل در زنان مورد بررسی بالاتر از میانگین نمرات نگرش های اجتماعی ‐ فرهنگـی یا عاطفی ‐ روانی بوده است .