Skip to main content
فهرست مقالات

قرآن و سر چشمه های تصوف از دیدگاه خاور شناسان معاصر

نویسنده:

(17 صفحه - از 86 تا 102)

خلاصه ماشینی:

قرآن و سرچشمه های تصوف از دیدگاه خاورشناسان معاصر نگاهی انتقادی به کتاب: تفسیر قرآنی و زبان عرفانی پول نویا، ترجمه اسماعیل سعادت، مرکز نشر دانشگاهی، 1373 محمد تقی سبحانی سرچشمه پیدایش تصوف یکی از گسترده دامن ترین و بحث انگیز ترین موضوع ها در تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی است. اما به تدریج از نیمە دوم سدە دوم هجری با آداب و اندیشه هایی نا آشنا همراه گردید و از باور و سنت های رایج در جامعه اسلامی فاصله گرفت و چنان شد که در سدە سوم و چهارم تصوف نهادین برای توجیه و تبیین مبانی خویش باید بر چیزی فراتر از ظواهر دینی تکیه می کرد و بدان استناد می جست. از کجا می توان دریافت که آیا چنین تعبیری همان تعبیر مسلمانان است یا نه؟« (تفسیر قرآنی و زبان عرفانی،ص7) البته اشکال پول نویا تنها به جنبە روش شناختی نظریە ماسینیون پایان نمی پذیرد بلکه در چند جا برداشت های او از قرآن را نیز مورد تردید قرار می دهد. اما نویا این شخصیت معنوی امام(ع)را نه از لابلای احادیث شیعی و نه از روایات اهل سنت جست و جو می کند بلکه تنها مدرک او برای این کار،تفسیری است عرفانی که به آن حضرت نسبت داده شده است:»ولی شخصیت تاریخی آن حضرت،به عکس،مستقیما به تاریخ تصوف تعلق دارد زیرا صوفیان اهل سنت دقیقا تفسیری عرفانی از آن به او نسبت می دهند. پول نویا ضمن نقل پاره ای از دلایل ماسینیون معتقد است صرف وجود چند نمونە مقارنە عقیدتی میان تفسیر مذکور و احادیث منقول از شیعیان برای انتساب این مجموعه به امام صادق (ع) کافی نیست.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.