چکیده:
برای دستیابی بهتر و موثرتر به مشتریان به ابزارها و تاکتیکهای مناسبی نیاز است.با تغییرات و تحولات سریع بازارها و پیچیدگی و بینظمی محیط بازار،دوران شاه کلید به سر آمده و برای توفیق در هر بازار متناسب با محیط آن بایستی آمیخته بازاریابی و تاکتیکهای خاص آن را طراحی و اجرا کرد. در این راستا،مقاله حاضر کاربرد نظریه پیچیدگی و آشوب در حوزه بازاریابی را تحلیل و براساس آن الگوی آمیخته بازاریابی و انواع تاکتیکهای بازاریابی برای محیط پیچیده و آشفته پیشنهاد میگردد.رویکرد و روش انجام تحقیق،مرور تحلیل جامع ادبیات آمیخته بازاریابی و تاکتیکهای بازاریابی از نقطه نظر نظریات آشوب و پیچیدگی به عنوان ابزار درک پویاییهای 2Lبازارهای پیچیده و آشفته میباشد که نتیجه آن مفهومسازی الگوی آمیخته بازاریابی است.توسعه الگوی مناسبی از آمیخته بازاریابی برای موفقیت در محیطهای پیچیده و آشفته از یافتهها و نتایج اصلی مقاله است.پیشنهاد ادبیات موضوع برای چنین محیطهایی،بیثبات سازی فعالیتهای بازاریابی است؛درحالی، که تثبیت و پایدارسازی فعالیتها در محیطهای ساده و ثابت اثربخشتر است.بنابراین،مدل عمدتا بیثباتسازی انواع تاکتیکها را متناسب با یک محیط پیچیده و آشفته پیشنهاد میکند.تاکید به روش جدیدی جهت توجه و تأمل به آینده فعالیتهای بازاریابی و اینکه چگونه این مدل میتواند به مدیران بازاریابی کمک کند و نیز نحوه اجرای مدل و تحقیقات برای توسعه آن،پیشنهاداتی ارائه گردیده است.انتظار میرود مدل پیشنهادی مبنای تحقیقات تجربی جهت آزمون عملی بودن آن را در محیط آشفته شکل دهد.این مقاله میتواند به عنوان مبنای مهمی برای انجام تحقیقات جدید با استفاده از نظریه آشوب و پیچیدگی جهت درک بهتر عناصر آمیخته بازاریابی و انتخاب تاکتیک هایی برای محیط های پیچیده و آشفته کسب و کار در نظر گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله میتواند به عنوان مبنای مهمی برای انجام تحقیقات جدید با استفاده از نظریه آشوب و پیچیدگی جهت درک بهتر عناصر آمیخته بازاریابی و انتخاب تاکتیکهایی برای محیطهای پیچیده و آشفته کسبوکار در نظر گرفته شود.
نظریه پیچیدگی به صورت سیستمهای پیچیده تطبیقپذیر دارای مفاهیمی برای مدیران بازاریابی به عنوان یک چارچوب کلینگر جهت درک نیروهای عمیق درون یک بازار است و راهنمای عمل به هنگام فعالیت در داخل چنین سیستمها است» به منظور بررسی مسالهای که به صورت کلی بیان شد، کاربرد نظریه پیچیدگی و آشوب در حوزه بازاریابی تحلیل و با بسط و توسعه همین تحلیلها،الگوی آمیخته بازاریابی ارائه میشود که تاکتیکهای بازاریابی مناسبی برای محیطهای بازاریابی پیچیده و آشفته پیشنهاد میکند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) آمیخته بازاریابی آمیخته بازاریابی به عنوان ابزار موثر کسبوکار و مجموعهای از عوامل قابل کنترل در بازاریابی است که برای تحت تأثیر قرار دادن مشتریان و به منظور ایجاد رفتارها، واکنشها و عکسالعملهای مورد نیاز ترکیب میشود تا پاسخگوی تقاضای بازار هدف باشد.
البته،بایستی با این نکته هم توجه داشت که مدیریت برند در محیط آشفته بودن ابزار و تاکتیک وظیفه آسانی نیست و نیازمند تیمی از مدیران بازاریابی است که تفکر استراتژیک دارند و رهبران کسبوکار برای حفظ برندهای قوی باید مدلهای کسبوکار خود را تغییر دهند44.
پیام مقاله این است که مدل آمیخته بازاریابی میتواند در توسعه تاکتیکهای بازاریابی برتر و مناسب با محیطهای کسب و کار به مدیران بازاریابی کمک کند و نیز با درک بهتر رفتار و پویاییهای رقبا در بازار،شانس دستیابی و حفظ مزیت رقابتی در بازار را افزایش دهند."