چکیده:
در هر نظام اقتصادی و بازرگانی،مقوله بازار مهمترین رکن و عامل تشکیلدهنده آن است.به تعبیر دیگر،بازار و روابط موجود در آن به شکلگیری و نهادینه کردن نظام مربوطه کمک شایانی مینماید.در تمامی بخشها و حوزههای مختلف بازار عوامل متعددی به کار گرفته میشود که حاصل آن را میتوان فرآیندی به نام بازاریابی نامید.بازاریابی نتیجه کنشها و برهم کنشهای عوامل ذینفع در بازارها است. در جهان امروز،تغییرات مداوم و بنیادی در همه عرصهها از جمله بازارها در جریان است که رقابت را بسیار متلاطم و پیچیده میسازد.این تغییر و تحولات خواهوناخواه تاثیراتی بر حیات جوامع باقی گذاشته و نیازمند اداره و بهرهبرداری مناسب به شیوهای علمی و تجربی است.یکی از راهکارها و شیوههای موثر مواجهه با تغییرات محیطی و حرکت در جهت افزایش رشد و 2Lسهم بازارها و کمک به ایجاد مزیت رقابتی پایدار،مفهوم و رویکرد برنامهریزی بازاریابی و طراحی و اجرای آنها در بازار است.برنامهریزی بازاریابی به مثابه نقطه اتکا سازمان برای حرکت هدفمند و سازمانیافته در آینده مطرح میباشد.لازمه طراحی و پیادهسازی برنامه بازاریابی،شناخت مدلها و الگوهای بازاریابی،به همراه اجزا و عناصر هریک از آنها میباشد.در این مقاله با پرداختن به چندین الگوی بازاریابی و همچنین الگوهای بازاریابی جهانی برآنیم تا مولفههای لازم برای تدوین نظام بازاریابی در بازارهای هدف صادراتی را معرفی نماییم.
خلاصه ماشینی:
"*رقابتپذیری *منابعی برای انجام تحقیقات بازار درباره قابلیت صادراتی محصولات؛شیوههای اثبات شده و اصلی ورود به بازار؛کالا یا خدمتی که در بازار هدف از قابلیت رشد و ماندگاری برخوردار است؟ *تهیه پروفایل مشتری *استفادهکنندگان فعلی کالاها و خدمات؟مورد استفاده عمومی دارد یا محدود به گروه خاصی است؟آیا مخصوص گروه سنی خاصی است؟ الگوهای جمعیتشناختی دیگر در مورد استفاده آن وجود دارد؟عوامل جوی و جغرافیای تاثیرگذار بر کالاها و خدمات؟ *تعدیل محصول *آیا محصول نیاز به تغییراتی به منظور جذاب نمودن برای مشتریان خارجی دارد؟آیا بستهبندی محصول تقاضای مشتریان خارجی را برآورده میسازد؟دوره عمر محصول در فروشگاه(قفسه) چقدر است؟ *حملونقل *آیا به آسانی قابل حملونقل است؟آیا هزینههای حمل بر قیمتگذاری رقابتی تاثیرگذار است؟ *نمایندگی محلی *آیا محصول به نصب و راهاندازی یا مهارتهای دیگر نیاز دارد؟آیا خدمات پس از فروش مورد نیاز است؟آیا این خدمات فراهم است یا شما میتوانید آن را فراهم کنید؟آیا منابع کافی برای فراهم نمودن این خدمات در اختیار دارید؟ *خدمات صادراتی *آیا خدمات شما در رده جهانی قرار دارد؟آیا نیاز به اصلاح خدمات باتوجه به تفاوتهای زبانی، فرهنگی و محیط کسبوکار وجود دارد؟ برنامهریزی شما برای ارائه خدمات چگونه است؟ *ظرفیت تولیدی *آیا شما توانایی برآوردهسازی نیازهای مشتریان کنونی داخلی و جدید خارجی را دارید؟ *آیا در صورت افزایش تقاضای داخلی،همچنان قادر به برآوردهسازی نیازهای مشتریان خارجی(و یا بالعکس)هستید؟ *کنکور صادرات(چک لیست صادرات) آیا کسبوکار شما آمادگی صادرات را دارد؟جهت اطمینان در کنکور زیر شرکت نموده و امتیاز خود را بررسی نمایید."