خلاصه ماشینی:
"com واژگان کلیدی چاچوب جامع تدوین استراتژی/شرکتهای کوچک سازنده قطعات خودرو/ماتریس سوات/ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی/خوشه صنعتی چکیده (شرکتهای کوچک سازنده قطعات خودرو نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد ملی ایران دارند و با رشد و توسعه این صنعت در کشور،عرصه مناسبی برای افزایش تولید و اشتغال در جامعه ما فراهم خواهد شد.
باتوجه به اطلاعات به دست آمده در مراحل قبل در مرحله تطبیق و مقایسه،ماتریس سوات SWOT و ماتریس داخلی و خارجی IE را تشکیل دادهایم در مرحله تصمیمگیری با استفاده از ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی QSPM گزینههای مختلف استراتژی شناسایی شده در مرحله تطبیق و مقایسه،مورد ارزیابی و قضاوت قرار گرفته و بهترین استراتژی برای شرکتهای سازنده قطعات خودرو شهرک صنعتی شهید رجایی تبریز که عبارت است از: تشکیل خوشه صنعتی،انتخاب شده است.
پرسشنامه اول،یک پرسشنامه بسته پنج وجهی بود که با استفاده از طیف لیکرت طراحی شده تا نگرش مدیران ارشد شرکتهای جامعه آماری را نسبت به هر یک از عوامل استراتژیک داخلی و خارجی شناسایی شده،مورد سنجش قرار دهد و برای تعیین ضریب اهمیت و رتبه در مرحله ورودی چارچوب جامع تدوین استراتژی،استفاده میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جمع بندی ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی، اولویت استراتژیها به ترتیب زیر میباشد: *اولویت اول:تشکیل خوشه صنعتی *اولویت دوم تشکیل ائتلاف استراتژیک *اولویت سوم:ادغام بنابراین بهترین استراتژی برای شرکتهای سازنده قطعات خودرو در شهرک رجایی تبریز با توجه به عوامل استراتژیک داخلی و خارجی،تشکیل خوشه صنعتی میباشد.
Qureshi;Ijaz & muffich;John"Strategic case Analysis:Dell corporation"Argosy university Business school;san Francisco;california; USA,2004."