چکیده:
نقطه عزیمت دیدگاه مقام معظم رهبری درباره آزادی،هستیشناسی است و با این پرسش آغاز میشود که منشأ و خاستگاه آزادی چه کسی است؟معظم له،آزادی را یک امر ضروری و در شمار حقوق طبیعی و اولیه بشری میدانند که از سوی دولتها به شهروندان اعطا نشده است؛بلکه نعمتی از طرف خداوند است.ایشان با تحلیل آزادی در اسلام،شرق و غرب،پس از طی سه مرحله،تعریفی از آزادی سیاسی ارائه میدهند.در مرحله اول تأکید دارند که جامعه اسلامی باید در مفهوم آزادی،مستقل از غرب و شرق بیندیشد و یک فکر تقلیدی نداشته باشد.در مرحله دوم آزادی در مکتب اسلام را به آزادی از غیر خدا تعریف میکنند.در نهایت ایشان باتوجه به این دو مرحله،آزادی سیاسی را به نقش و مشارکت مرم در نظام سیاسی تعریف میکنند.
Epistemology is the starting point in supreme leader’s viewpoint about freedom. It begins with this question: what are the origins of freedom? He believes in freedomas a necessary issue and among natural and basic human rights which is not granted by government but is a bounty from God. Having analyzed freedom in Islam, east and west and after three phases, he presents a definition for political freedom. In first phase, he puts emphasis on the fact that Islamic society should think about freedom independent from east and west and should not have an imitative thought. In second phase, he defines freedom in Islam as to be free from others but God. Finally having these two phases in mind, he defines political freedom as people’s role and participation in political system.
خلاصه ماشینی:
(بیانات،9731/9/21)آیت الله خامنهای با تأکید بر آزادی سیاسی،خطاب به همه مردم بیان میکنند:«در اسلام هر فردی دارای حق آزادی است و نمیتوان شخصی را به دلیل داشتن فکر سیاسی مؤاخذه کرد».
(بیانات،8731/1/1)ایشان تأکید دارند که در اسلام نیز آزادی امری فطری و همردیف حق حیات و برتر از دیگر حقوق دانسته شده است.
(بیانات،7731/6/21) بنابراین،معظم له برای جستجوی مفهوم آزادی سیاسی،در مرحلهء اول تأکید دارند که در مکتب اسلام،غرب و شرق دارای مفهوم جداگانهاند و خود مفهوم آزادی نیز در اسلام از غرب و شرق اقتباس نشده است و باید مستقل فکر کرد.
(بیانات،2831/01/81) دسته دوم از احزابی که آیت الله خامنهای مطرح و تأیید میکنند،احزابی است که بهعنوان یک اندیشه و فکر،به دنبال هدایت افکار جامعه باشند و درصدد آن هستند که تفکر مورد قبول خودشان را به مردم برسانند؛چنانچه«حزب جمهوری اسلامی»برایناساس تشکیل شده بود.
(بیانات،2831/1/91)این آزادی،زمانی تحقق مییابد که انتخابات همراه ویژگیهایی باشد: الف)حضور همگانی مردم از آنجا که نظام جمهوری اسلامی ایران بر آرای مردمی متکی است و نظام بدون حمایت و رأی مردم،در حقیقت هیچ است،از منظر معظم له،نفس حضور مردم در انتخابات اهمیت دارد و این حضور همگانی در انتخابات،هم حق مردم و هم تکلیفی بر دوش مردم است.
برایناساس،آیت الله خامنهای یکی از محدودههای آزادی سیاسی را اسلامیت میدانند و تصریح میکنند که آزادی در چارچوب قوانین الهی پذیرفتنی است و بهطورکلی،مردم در جمهوری اسلامی ایران،آزادی منهای اسلام را نمیخواهند.
بنابراین در مسیر تحقق ارزشهای اساسی جمهوریت و اسلامیت،آزادی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در اندیشههای مقام معظم رهبری از این ویژگیها برخوردار است: آزادی سیاسی،فطری و از حقوق اولیهء انسان محسوب میشود که متکی بر ارزشهای اساسی است.