خلاصه ماشینی:
"با توجه به پیشینه ارایه شده،هدف اصلی این تحقیق آن بود که اثربخشی پیشگیری به طریق سرویس پیام کوتاه به عنوان یک روش ارتباطی نوین را در مقایسه با روش سنتی ارایه جزوه آموزشی بر ایجاد نگرش منفی و بهبود خودکارآمدی دانشآموزان پسر دبیرستانی نسبت به سوء مصرف مواد مخدر بررسی نماید.
به طوری که نتایج نشان میدهند،هر دو روش آزمایش،یعنی روش سرویس پیام کوتاه و روش ارایه جزوه آموزشی بر روی تغییر نگرش و خودکارآمدی دانشآموزان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر مؤثر بودهاند،ضمن اینکه روش سرویس پیام کوتاه از روش ارایه جزوه آموزشی نیز مؤثرتر بوده است(0/50> P )،بنابراین فرضیه دوم تحقیق تأیید میشود.
فرضیه سوم:اثربخشی روشهای پیشگیری از گرایش به مصرف مواد مخدر(ارسال پیام کوتاه و ارایه جزوه آموزشی بر تغییر نگرش و بهبود خودکارآمدی دانشآموزان پس از گذشت سه ماه از پایان مداخلات پایدار است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که نتایج جدول 5 نشان میدهد،بین میانگین نمرات نگرش نسبت به مصرف مواد مخدر دانشآموزان گروه سرویس پیام کوتاه با گروه ارایه جزوه آموزشی و گروه کنترل تفاوت معنادار وجود داشته است(0/100 P )یعنی اثربخشی روش سرویس پیام کوتاه بر روی ایجاد نگرش منفی نسبت به مصرف مواد مخدر پایدار بوده است،در حالی که اثربخشی روش ارایه جزوه آموزشی از بین رفته است(0/021 P ).
The relative efficacy of pamphlets,CD-ROM,and theinternet for disseminaying adolescent drug abuse prevention programs:An exploratory study.
The effectiveness of a school-based substance abuse prevention programs:18-month follow up of the Eu-Dap cluster randomized controlled tril.
The effectiveness of a school-based substance abuse prevention programs:Eu-Dap cluster randomized controlled tril."