چکیده:
در رویکردهای توسعهای به مدیریت منابع انسانی، به روشنی درباره اهمیت و جایگاه عوامل انسانی در سازمان، به عنوان یک دارایی مهم بحث شده است. اگر شرایط مناسبی برای شکوفا شدن استعدادهای فردی فراهم شود، دارایی مذکور، کارایی و عملکرد بهتری خواهد داشت. یکی از مؤثرترین عوامل در بهبود عملکرد کارکنان سازمان، رشد احساس توانمندی در بین آنها است. در مقاله حاضر، تلاش میشود عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی مورد بررسی قرار گیرد. بعد از مرور ادبیات پژوهش، متغیرهای مختلف مؤثر بر توانمندسازی کارکنان شناسایی شد. سپس با استفاده از تحلیل عاملی، متغیرها در دو عامل، دستهبندی شدند که عبارتاند از: 1) توجه به رشد قابلیتهای فردی کارکنان و پیشرفت سازمانی و 2) توجه به سبک مدیریت و راهبری منابع انسانی. با استفاده از رگرسیون چندمتغیره نیز مشخص گردید که هر دو عامل بر توانمندی تأثیر دارند.
خلاصه ماشینی:
شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی غلامرضا معمارزاده حبیب اله طاهرپور کلانتری محمدرضا مرادی اقدامات مدیریتی از قبیل توزیع اطلاعات، دانش، قدرت، و پاداشها را در سراسر سازمان شامل میشود (بوون و لاولر، به نقل از اسمیت و ویلکینسون1، 2006).
پرسش اول: عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی کدامند؟ برای پاسخ به پرسش مذکور، از تکنیک تحلیل عاملی استفاده شده است.
همچنین با توجه به ارقام جدول (6)، متغیرهای مستقل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، یعنی "توجه به سبک مدیریت و راهبری منابع انسانی" و "توجه به رشد قابلیتهای فردی و پیشرفت سازمانی" معنیدار هستند.
بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، "توجه به رشد قابلیتهای فردی و پیشرفت سازمانی"، مهمترین عامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی شناخته شده است.
A Study of Employee Empowerment in Small Business.
Employee Empowerment: an apprenticeship modle, University of Hartford.
Lawson Consulting Group, Inc. Margaret Erstad, (1997) "Empowerment and organizational change", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 9 Iss: 7, pp.
The impact of employee empowerment on service quality and customer satisfaction, Bachelor Thesis in Business Administration.
Empowerment and organizational change, International Journal of Contemporary Hospitality Management.
Alan, (2001) "The relationship between empowerment, job satisfaction and reported stress levels: some Australian evidence", Leadership & Organization Development Journal, Vol. 22 Iss: 3, pp.
Journal of Leadership & Organizational Studies, 11(1) 16.