چکیده:
امروزه کارآفرینی، یکی از شاخصهای اقتصادی و اجتماعی ارزنده و مطلوب است و اهمیت بسیاری در تعالی جوامع و دستیابی به اهداف توسعه پایدار دارد. بنابراین، ضرورت دارد با استفاده از همه فرصتها و ظرفیتهای بلااستفاده مالی و انسانی، بهویژه بهرهگیری از پتانسیلهای موجود در زنان دانشگاهی، که یکی از عوامل مؤثر و کارا در توسعه کارآفرینی هستند، راهبردهایی تدوین کنیم که زمینهساز ارتقای کارآفرینی و توانمندسازی زنان کارآفرین در عرصه کارآفرینی باشند. در مقاله حاضر، به منظور تدوین راهبرد توانمندسازی زنان کارآفرین دانشگاهی، از چارچوب جامع تدوین راهبرد استفاده شده است. در مرحله شروع، بیانیه مأموریت تعیین گردیده و سپس در مرحله ورودی، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی(EFE) ارائه شده است. آنگاه با توجه به اطلاعات حاصل در مرحله تطبیق و مقایسه، دو ماتریس سوات (SWOT) و ماتریس داخلی و خارجی IE)) تشکیل شدند. در نهایت، در مرحله تصمیمگیری، با استفاده از ماتریس برنامهریزی راهبردی (QSPM)، میزان جذابیت راهبردهای تعیین شده، مورد ارزیابی و قضاوت قرار گرفته است. بدین ترتیب، بهترین راهبرد، ایجاد و توسعه زمینههای اجتماعی و فرهنگی مناسب تعیین شد.
خلاصه ماشینی:
به منظور تدوین راهبرد توانمندسازی زنان کارآفرین دانشگاهی، از مدل چارچوب جامع سوات (SWOT) استفاده شده است که ابزاری مناسب، برای تدوین راهبردهای گوناگون است.
مرحله ورودی: الف) ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) هدف از انجام این مرحله، کندوکاو در محیط خارجی ناحیه مورد بررسی، به منظور شناسایی فرصتها و تهدیدهای مرتبط با توانمندسازی زنان کارآفرین دانشگاهی این منطقه است.
ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) جدول (1): ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) مؤثر بر توانمندسازی زنان کارآفرین (به تصویر صفحه مراجعه شود) ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) هدف از انجام این مرحله، سنجش محیط داخلی ناحیه مورد بررسی، به منظور شناسایی قوتها و ضعفها است.
جدول (3): ماتریس سوات (SWOT) IFE (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به چهار دسته راهبرد استخراج شده از ماتریس سوات و محل قرار گرفتن موضوع مورد بررسی در ماتریس داخلی و خارجی، راهبردهای SO به منظور ارزیابی و انتخاب نهایی در ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی انتخاب میشود (هانگر، 1381: 202).