چکیده:
بی شک، در فعالیت های آموزشی به یادگیری مهارت ها، دانش و گرایش های مورد نیاز برای انجام یا بهبود وظایف و شغل توجه می شود. بنابراین، مدیران عالی که در سازمان دولت فعالیت می کنند نیز به آموزش نیاز دارند، اما مبانی آموزش آنها، متفاوت از سایر رده های مدیریتی است که در سطح سازمان فعالیت می کنند. مقاله حاضر، حاصل پژوهشی درباره تعیین نیازهای آموزشی مدیران عالی بخش دولتی ایران است که می توان یافتههای آن را در طراحی الگوی آموزشی مطلوب مدیران مذکور مورد استفاده قرار داد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، می توان فعالیت های عمده مدیران عالی را در بخش دولتی ایران به شرح زیر طبقه بندی کرد: 1) تحلیل محیطی و جهت گیری راهبردی؛ 2) آینده نگری و تعمیق حاکمیت اسلامی؛ 3) معماری سازمانی و تامین مشارکت ذینفعان؛ 4) برنامه ریزی، سازماندهی، و نظارت؛ و 5) هدایت و رهبری مجموعه تحت نظر. برای انجام فعالیت های مذکور، نیازهای آموزشی مدیران عالی در سه سطح حاکمیتی، بخشی، و شغلی شناسایی و گروه بندی شدند
خلاصه ماشینی:
"با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان فعالیتهای عمده مدیران عالی را در بخش دولتی ایران به شرح زیر طبقهبندی کرد: 1) تحلیل محیطی و جهتگیری راهبردی؛ 2) آیندهنگری و تعمیق حاکمیت اسلامی؛ 3) معماری سازمانی و تأمین مشارکت گرفته است که عبارتاند از: 1) تعریف چشمانداز و جهت راهبردی؛ 2) بهبود نیروی انسانی؛ 3) مدیریت منابع و مخاطره؛ 4) ارتقا و نیل به برونداد کیفی؛ 5) شناخت روابط؛ 6) مدیریت و بهبود شخصی (دولت استرالیای جنوبی، 2005).
جدول (3): دانش/ مهارتهای مورد نیاز مدیران عالی در سطح بخشی (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول شماره (3) بیان شده است، به جز مهارت "مدیریت آمایش سرزمین"، بقیه مهارتهای سطح بخشی، به جامعه تعمیمپذیر هستند.
مدیریت کیفیت راهبردی طبقهبندی مهارتهای مورد نیاز مدیران عالی در سطح شغلی بر حسب شباهتها و تفاوتها (نمودار 5) نیز نشان میدهد که این مهارتها را میتوان به چهار گروه زیر طبقهبندی کرد: (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار (5): طبقهبندی نیازهای آموزشی مدیران عالی در سطح شغلی نتیجهگیری بهبود فرایند یادگیری برای گذار از دانش بنیادی به مهارتهای تحلیل پیچیده، یکی از مباحث مهم در یادگیری است و نویسندگان مختلفی در رشته آموزش و روانشناسی، این فرایند را مورد بررسی قرار دادهاند (مارزانو و همکاران، 1988؛ فینک، 2003؛ بلوم و همکاران، 1971).
Public Administration & Management: An Interactive Journal, 4(2), 279-292.
Leadership & Organization Development Journal, 22(1), 34-39.
Leadership & Organization Development Journal, 22(1), 34-39."