چکیده:
مدتی است پست بانک ایران، یکی از بانکهای دولتی در عرصه رقابت، در کسب و کاری جدید به نام خردهبانکداری در قالب دفاتر خدمات بانکی وارد شده است. برای سنجش امکان توسعه منطقی این کسب و کار، به بررسی و تدوین برنامه ای راهبردی نیاز است. در مقاله حاضر، تلاش میشود با استفاده از داده های موجود در پست بانک و بهرهگیری از مدل های برنامه ریزی راهبردی از دیدگاه علمی، امکانسنجی لازم برای این فرایند توسعه بانک تبیین گردد. از این رو، با بهره گیری از مدل SWOT، و انجام مقایسه و کمکهای حمایتی ابزار IS/IT، امکان تصمیمگیری بهینه در این زمینه فراهم میشود. ابتدا پیشینه پژوهش درباره پست بانک ایران و برخی منابع معتبر علمی مورد بررسی قرار میگیرد. سپس هدف پژوهش، ضرورت آن، روش و مدل پژوهش بیان می شود. داده های مربوط از منابع اطلاعاتی موجود، یعنی مدیران، کارشناسان و خبرگان دفاتر ICT روستایی در پست بانک ایران و برخی واحدهای ستادی و اجرایی جمعبندی میشود و مورد تحلیل قرار می گیرد. نتایج حاصل از پردازش دادهها با ابزار آماری استاندارد، آزمون و تحلیل گردیده، در ماتریس SWOT بیان شده و راهبردهای حاصل، با توجه به تحلیل انجام شده و اولویت بندی تعیین گردیده است. در بخش نتیجه گیری، طبق تحلیل SWOT، شاخصهای ضعف بیشترین اهمیت را از دیدگاه پاسخ دهندگان دارند و مدیریت پست بانک باید به منظور تقویت ضعف ها به میزان بسیاری تلاش کند.
خلاصه ماشینی:
"دادههای مربوط از منابع اطلاعاتی موجود، یعنی مدیران، کارشناسان و خبرگان دفاتر ICT روستایی در پست بانک ایران و برخی واحدهای ستادی و اجرایی جمعبندی میشود و مورد تحلیل قرار میگیرد.
در مقاله حاضر، تلاش میشود در یک مؤسسه مالی و اعتباری (پست بانک ایران) الگویی تدوین شود تا طبق آن، کسب و کار جاری بانک تحت تأثیر قرار گیرد و رویکردی نو در بازار پول و سرمایه و جذب منابع مالی خرد در جامعه که قبلا فراهم شده است، ارتقا یابد.
هدف پژوهش هدف از انجام پژوهش حاضر، دستیابی به راهبرد های مناسبی با استفاده از مدل SWOT به منظور ارتقای عملکرد و بهینه کردن تداوم فعالیت پست بانک ایران در زمینه خردهبانکداری در دفاتر ICT (خدمات بانکی) در روستاهای کشور است.
روش پژوهش در پژوهش حاضر، به منظور جمع آوری اطلاعات به بخش تخصصی و خبرگان صنعت یعنی مدیران، معاونان، کارشناسان و خبرگان ICT پست بانک و اسناد و مدارک موجود در اداره کل دفاتر خدمات بانکی پست بانک ایران مراجعه شد.
در واقع، در این مرحله هدف شناسایی عوامل خارجی است که میتوانند به صورت قوت و ضعفها در تدوین و انتخاب راهبرد به مدیریت راهبردی پست بانک ایران کمک کنند.
به منظور انتخاب راهبرد مناسب برای ارتقای عملکرد دفاتر خدمات بانکی پست بانک ایران در فضای کسب و کار، ماتریس مذکور به منظور مقایسه مؤلفههای تهدید و فرصت با عناصر قوت و ضعف - که در مرحله دوم تدوین راهبرد مشخص میشود – مورد استفاده قرار میگیرد.
جدول (11): ماتریس عناصر راهبردی SWOT (رجوع شود به تصویر صفحه) نتیجهگیری طبق یافتههای پژوهش، ظاهرا پست بانک ایران ضعفها و تهدیدهایی در بخش دفاتر ICT دارد."