چکیده:
صنعت تجهیزات پزشکی از نظر تعداد محصولات تولیدی و بازارهای مصرفی، از گستردگی و جذابیت منحصربهفردی برخوردار است. به همین دلیل، کسب مزیت رقابتی و جایگاه مناسب در بین رقبا، برای فعالان در این صنعت اهمیت بسیاری دارد. در پژوهش حاضر، تلاش شده است با استفاده از برخی روشهای کمی، راهبرد رقابتی برای شرکت تولید تجهیزات پزشکی گوهرشفا تدوین شود. از این رو، با استفاده از ماتریسهای ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و داخلی (IFE)، سوات (SWOT) و داخلی و خارجی (IE) مهمترین عوامل، شناسایی و ضمن تعیین جهت راهبردی شرکت، گزینههای ممکن مشخص شده است. سپس با استفاده از ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی (QSPM) گزینههای مختلف مورد ارزیابی و قضاوت قرار گرفته و از بین آنها مناسبترین گزینه انتخاب شده است. طبق نتایج این پژوهش، راهبرد توسعه بازار برای شرکت گوهرشفا توصیه میشود.
خلاصه ماشینی:
"تدوین راهبرد برای شرکت تولید تجهیزات پزشکی گوهرشفا با استفاده از ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی (QSPM) چکیده صنعت تجهیزات پزشکی از نظر تعداد محصولات تولیدی و بازارهای مصرفی، از گستردگی و جذابیت منحصربهفردی برخوردار است.
در ماتریس QSPM، هیچگاه به عوامل یادشده، ضریب جذابیت یکسان در یک ردیف داده نمیشود، بلکه این مقدار باید برای هر گزینه متفاوت از دیگری باشد (علی احمدی و همکاران، The Strength-Weakness-Opportunity-Threat (SWOT) Matrix Quantitative Strategic Planning Matrix 1382، دیوید، 2001).
همچنین برای تجزیه و تحلیل این اطلاعات، از ماتریسهای ارزیابی عوامل خارجی (EFE)، داخلی (IFE)، سوات (SWOT)، داخلی و خارجی (IE) و برنامهریزی راهبردی کمی (QSPM) استفاده شده و نظر مدیر/ مالک شرکت در میان نمونه مورد نظر، معیار اصلی برای اعطای امتیاز مورد توجه قرار گرفته است.
جدول (2): ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) شرکت گوهرشفا (رجوع شود به تصویر صفحه) مدیریت کارآفرین شرکت، یعنی عامل 7S، مدیر مستقیم بخش تولید نیز بوده است.
جدول (4): ماتریس داخلی و خارجی (IE) برای شرکت گوهرشفا (رجوع شود به تصویر صفحه) اکنون مرحله نهایی در مراحل تدوین راهبرد و یافتههای پژوهش، یعنی انتخاب مناسبترین راهبرد از بین گزینههای ممکن است.
جدول (5): ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی (QSPM) برای شرکت گوهرشفا (عوامل خارجی) (رجوع شود به تصویر صفحه) عوامل 1O و 5O برای پاسخدهندگان، در مورد هر دو راهبرد، ضریب جذابیت یکسان دارند و بالاترین نمرهها را کسب کردهاند.
جدول (7): جذابیت راهبرد ها نسبت به عوامل خارجی و داخلی (رجوع شود به تصویر صفحه) نتیجهگیری و پیشنهادها در پژوهش حاضر، با استفاده از روشهای کمی یا ماتریسی، برای شرکت گوهرشفا راهبرد تدوین شد."