چکیده:
ی دانش آموزان واجد اختلال بیاعتنایی مقابلهای میشود.نتیجهگیری:با استفاده از این روش آموزشی-درمانی میتوان به بهبود نشانههای مرضی دانش آموزان دارای اختلال بیاعتنایی مقابلهای کمک کرد.
Objective: This research studied the effectiveness of verbal self-instruction training on symptoms amelioration in children with oppositional defiant disorder (ODD).
Method: In this quasi experimental method، 40 male students with ODD (fourth & fifth graders) were selected from Tabriz schools and then randomly assigned into two experimental and control group. The subjects were recruited utilizing DSM-IV-TR criteria and CSI. Then verbal self-instruction training was administered for experimental group in 12 sessions (60 minutes for 6 weeks) and control group received no intervention.
Results: ANCOVA analysis showed that verbal self-instruction training could alleviate symptoms.
Conclusion: We can conclude that verbal self-instruction training could be applied in helping children with ODD
خلاصه ماشینی:
روش:با بهره گیری از طرح نیمه آزمایشی،نمونهای شامل 04 نفر از دانش آموزان پایه چهارم و پنجم مبتلا به اختلال بیاعتنایی مقابلهای از مدارس ابتدایی شهر تبریز انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافتهها:نتایج حاصل از روش تحلیل کوواریانس یک راهه نشان داد که کاربرد و آموزش خودآموزی کلامی موجب بهبود نشانههای مرضی دانش آموزان واجد اختلال بیاعتنایی مقابلهای میشود.
با توجه به گستردگی طرح و محدودیتهای موجود در انجام مداخلههای مورد نظر،از مدارس ابتدایی پسرانهء ناحیهء 3 تبریز تعداد 04 نفر توسط روان شناس و بر اساس ملاکهای تشخیصی DSM-IV-TR و پرسشنامه CSI-4 (فرم معلم)به عنوان دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای غربال شدند و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند.
از این رو میتوان نتیجه گرفت که آموزش خودآموزی کلامی،موجب بهبود نشانههای مرضی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای شده است.
بحث و نتیجهگیری در این پژوهش،تأخیر خودآموزی کلامی بر بهبود علائم مرضی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای مورد بررسی قرار گرفت.
(11) Seeyeo (21) Sukhodolsky (31) Solomon (41) Perine (51) Ronen (61) Nelson-Gray.
R. O (71) Dialectal behavior therapy(DBT) (81) Collaborative problem solving(CPS) (91) Self instruction training (02) Vygostky (12) Luria (22) Meichenbaum Goodman (32) Spence.
"Efficacy and safety of mixed maphetamine salts extended release (adderall XR)in the managent of Oppositional Defiant Disorder with or without comorbid attention-deficit/hyperactivity disorder in school aged children and adolescents.
Effectiveness of collaborative Problem Solving in Affectively Dysregulated Children with Oppositional Defiant Disorder.