چکیده:
هستند.نتیجهگیری،نتایج این پژوهش از نقش متفاوت ابعاد عدالت برای ابعاد تعهد سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده در مربیان آموزشگاههای استثنایی حمایت لازم را به عمل آورد.
Objective: This research conducted with the aim of prediction of perceived organizational support، and organizational commitment (in identification، affiliation and exchange domains) by perceived organizational justice domains (distributive، procedural and relational) in Esfahan city.
Methods: 231 educators of special schools in Esfahan، for answer to research questionnaires selected with the use of cluster random sampling. The research instruments were the organizational commitment، perceived organizational support، distributive، procedural and relational justice. Data were analyzed with using Pearson’s correlation coefficient، enter and stepwise regression analysis.
Results: Results revealed a positive significant relation (P<0.01) between identification commitment، affiliation commitment، exchange commitment and perceived organizational support with distributive، procedural and relational justice. The results of regression analysis showed that، for identification commitment، procedural and distributive justice، for affiliation commitment، procedural and relational justice، for exchange commitment and perceived organizational support، distributive، procedural and relational justice have largest role respectively.
Conclusion: The results of this research supported the different role of justice domains for organizational commitment domains and perceived organizational support among educators of special schools.
خلاصه ماشینی:
پرسشنامههای مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه تعهد سازمانی(با 9 سؤال و سه زیرمقیاس)،پرسشنامه حمایت سازمانی ادراکشده(با 29 سؤال)،پرسشنامه عدالت توزیعی،رویهای و ارتباطی(با 18 سؤال برای سه بعد عدالت)بوده است.
یافتهها:شواهد حاکی از آن بود که تعهد همانندسازی شده،تعهد پیوندجویانه،تعهد مبادلهای و حمایت سازمانی ادراک شده با هر سه بعد عدالت توزیعی،رویهای و ارتباطی دارای رابطه مثبت و معنادار )10/0<P( هستند.
تعهد مستمر در مقابل با عدالت رویهای و ارتباطی(تعاملی) دارای رابطه منفی(معکوس)بوده است؛بدین معنی که وقتی ادراک کارکنان از رویهها و رفتارهای سرپرستان با آنها،مبتنی بر احترام و حضور عدالت و انصاف بوده،سرمایهگذاری بیشتری برای باقیماندن در سازمان،از خود نشان دادهاند.
ولی از آنجاکه در ایران به ویژه در ماین مربیان آموزشگاههای استثنایی،پژوهش جدی انجام نشده بود،در این پژوهش توان پیشبینی ابعاد عدالت سازمانی یعنی عدالت توزیعی،رویهای و ارتباطی برای حمایت و تعهد سازمانی مورد بررسی قرار گرفت.
اما برای تعهد پیوندجویانه،عدالت سازمانی رویهای و عدالت سازمانی ارتباطی با این نوع تعهد دارای ضریب همبستگی چندگانه 0/507 بودهاند و در حدود 25 درصد از واریانس آن را به صورت تعدیلشده،تبیین کردهاند.
اما برای تعهد مبادلهای هر سه نوع عدالت،یعنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) توزیعی،رویهای و ارتباطی با آن دارای رابطه بودهاند و ضریب همبستگی چندگانه آنها با تعهد مبادلهای 0/646 بوده که میزان واریانس تبیینشده به صورت تعدیلشده نیز حدود 41 درصد بوده است.
با حمایت سازمانی ادراکشده،هر سه نوع عدالت توزیعی،رویهای و ارتباطی دارای رابطه بودهاند و میزان ضریب همبستگی چندگانه 0/79 و واریانس تبیینشده به صورت تعدیلشده حدود 62 درصد است.